Foto geinterviewden De Toermalijn

Een doorgaande lijn voor De Toermalijn, met DPL

In het kleine Cothen staat een school met grote ambities. Basisschool De Toermalijn ging het afgelopen jaar vol overtuiging aan de slag met het Doordacht Passend Lesmodel (DPL). Wat bracht deze aanpak hen? En hoe kan het andere scholen inspireren?

Dit zocht De Toermalijn 
‘De wens kwam uit onszelf,’ vertelt intern begeleider Karlijn van der Ham. ‘We zagen tijdens de klassenbezoeken gedegen onderwijs, maar de doorgaande lijn ontbrak.’ De Toermalijn heeft om verschillende redenen het oog laten vallen op DPL. ‘De combinatie met Teach-technieken trok ons aan,’ zegt Karlijn. ‘We wilden graag schoolbreed kijken naar onze afspraken en routines, om het werkgeheugen van onze leerlingen zo min mogelijk te belasten.’ Collega-intern begeleider Dorien Marissink vult aan: ‘Doelgericht lesgeven op een hoog niveau, met kwalitatieve instructies. Dat was ook een wens.’ 

De vorige directeur heeft vorig jaar het keuzeproces opgestart. Marie-Louise Bijl nam het directeursstokje over. ‘Differentiatie is ook een essentieel onderdeel. Hoe zorg je dat je alle kinderen op het juiste niveau aanspreekt? Wanneer laat je los? Met het DPL-stappenplan ben je daar heel gericht mee bezig. De Toermalijn is een kleine school en heeft veel combinatieklassen. Dan is dat extra belangrijk.’ 

‘Met het DPL-stappenplan ben je ook heel gericht met differentiatie bezig. In een school met veel combinatieklassen is dat extra belangrijk.’

Marie-Louise Bijl, directeur De Toermalijn, Cothen

‘We gingen zo snel’ 
Onderwijsadviseur en trainer Renée Stapper begeleidde de implementatie van DPL.  In de startbijeenkomst zorgde zij ervoor dat het team de nodige kennis kreeg, waarna iedereen ermee aan de slag ging. Met behulp van klassenobservaties voerde zij een nulmeting uit. Deze nulmeting vormde de basis van het scholingstraject, dat afwisselend uit bijeenkomsten en klassenobservaties bestond. 

‘Het leek ons fijn om na iedere ronde klassenobservaties nog een online vragenuurtje te hebben,’ vertelt Marie-Louise. ‘Dat heeft Renée toegevoegd aan het traject. We gebruikten die tijd om samen met Renée onze lesvoorbereidingen te bespreken. Het team had er lol in en ging voortvarend van start. We werkten al wel met directe instructie, dus we begonnen niet met nul. Renée gebruikte zelf DPL in de bijeenkomsten en dat heeft het succes zeker bevorderd. Ze wist iedereen te prikkelen en uit te dagen. We hebben zelf nog een extra ronde klassenobservaties en collegiale consultaties ingelast. Uit nieuwsgierigheid: hoe pakken collega's het aan?’ En zo werd DPL een gezamenlijke manier van werken en ontstond een sterke doorgaande lijn.  

‘Volgend jaar hebben we een database’ 
De effecten van het DPL-traject zijn inmiddels zichtbaar in de klassen. Lessen hebben een kop en een staart, zijn doelgericht en bevatten meer coöperatieve werkvormen. Ook de kinderen zijn enthousiast. ‘Ze zien het aan het bord dat er een DPL-les klaarstaat,’ vertelt Karlijn. ‘In een combinatieklas is het altijd de vraag voor wie de les is. “Is dit voor ons, juf?” zeggen ze dan hoopvol. De betrokkenheid is echt hoog.’ Dorien en Karlijn zijn het erover eens dat het meer tijd kost om lessen volgens DPL voor te bereiden. Ook is het soms uitdagend om een prikkelende opening te verzinnen. Dorien ziet dat haar leerlingen van haar combinatiegroep 6/7 er wel echt op aanslaan. 

‘Het is de moeite waard. En het mooie is: alles wat we nu bedenken en uitwerken, kunnen we volgend jaar weer gebruiken. We creëren nu een mooie database van goede lessen, die we straks zo van de plank kunnen trekken. Iedereen ziet de meerwaarde. De hoge betrokkenheid. De doelgerichte focus. Het plezier dat kinderen erin hebben. Ze begrijpen de stof ook beter, doordat wij het duidelijker overbrengen.  Daarom staat iedereen achter de tijdsinvestering.’   

Op naar de toekomst 
Voor directeur Marie-Louise bevestigt het traject het belang van teamontwikkeling en een gezamenlijke taal in de klas. Zij verwacht positieve effecten op de opbrengsten en ook in de borging heeft zij veel vertrouwen. 

‘Volgend jaar doen we nog één opfrisronde met Renée. We verwerken DPL in de kwaliteitskaarten en we blijven doorgaan met klassenobservaties. Dan is differentiatie ook belangrijk. Iedereen is op een ander punt in zijn loopbaan als leerkracht. En het is goed om met elkaar in gesprek te blijven. Het was heel helpend om samen naar ons onderwijs te kijken. We hebben mooie gesprekken gevoerd, waar we normaal niet snel aan toekomen. Dat gun ik anderen ook.’ 

‘We hebben mooie gesprekken gevoerd over onderwijs, waar we normaal niet snel aan toekomen.’

Marie-Louise Bijl, directeur De Toermalijn, Cothen

De kracht van het team 
Renée kijkt met plezier terug op het traject. ‘In mijn ervaring zijn de teams die het verst komen, de teams die samenwerken. Dit team trekt echt met elkaar op. Dat viel me ook op in de vragenuurtjes. Ze inspireren elkaar, wisselen ervaringen uit en stellen vragen. Dat helpt enorm met het proces. Daar zit echt hun kracht.’ 

 

Benieuwd naar DPL?

Instructie met impact
Ontdek DPL
x