Basistraining Vier vve

Wet IKK

Hoe zorg ik voor dagelijkse routines en spelactiviteiten die bijdragen aan de brede ontwikkeling? Als ‘spelen’ dé manier is waarop kinderen leren, hoe zorg ik dan voor activiteiten die zo goed mogelijk aansluiten bij hun interesses?

Hoe zorg ik voor dagelijkse routines en spelactiviteiten die bijdragen aan de brede ontwikkeling? Als ‘spelen’ dé manier is waarop kinderen leren, hoe zorg ik dan voor activiteiten die zo goed mogelijk aansluiten bij hun interesses?

Totaal vve-programma

Met de Basistraining vve krijgen alle pedagogisch medewerkers dezelfde stevige basis in het pedagogisch-didactisch handelen. Dit is belangrijk omdat zij vanaf het begin grote invloed hebben op de ontwikkeling van jonge kinderen. Pedagogisch medewerkers begeleiden en stimuleren de ontwikkeling en het leren; dit is zeker belangrijk voor kinderen met risico op onderwijsachterstanden. Pedagogisch medewerkers leren in de Basistraining vve goed naar kinderen te kijken en aansluitend passende en uitdagende (spel)activiteiten aan te bieden. Zo maken zij het verschil!

Centraal in dit programma Vier vve staan de dagelijkse routines en veel voorkomende spelactiviteiten. De kinderen krijgen een afgestemd aanbod van activiteiten, waarmee zij zich al spelend ontwikkelen. De medewerkers vergroten hun handelingsgerichtheid en leren doelgericht te observeren, te begeleiden en te stimuleren.

De voordelen van Vier vve

  • gebaseerd op recente inzichten uit de literatuur en onderzoek
  • ontwikkeld in samenspraak met experts uit het veld, de wetenschap en opleidingen
  • je wisselt kennis en vaardigheden uit met andere deelnemers in dit programma
  • de praktische insteek sluit goed aan bij pm’ers.
  • uitdagende activiteiten kunnen aanbieden op basis van observaties.

Programmaonderdelen

  • 12 groepsbijeenkomsten en 5 coachingsgesprekken.
  • Theorie direct gekoppeld aan toepassing in de praktijk.
  • Systematisch delen van ervaringen, waardoor een continue verdieping van het geleerde ontstaat. Hiermee groeit de professionele werkcultuur op de groep.
  • Om de eigen ontwikkeling vast te leggen, maken deelnemers een portfolio aan.
  • Coachingsgesprekken die afgestemd zijn op de individuele leerbehoefte van de deelnemer. Het portfolio van de deelnemer is richtinggevend.
  • De trainer maakt voor de coaching gebruik van diverse instrumenten zoals video-opnames, observaties, feedbackgesprekken en modeling.

De basistraining van Vier vve is ontwikkeld door vier experts binnen het onderwijs, waaronder de CED-Groep. De training vormt een goede startkwalificatie voor vve en voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.

Teamtraining

De Basistraining Vier vve is speciaal bedoeld voor teams. Vanaf 8 deelnemers geven wij de teamtraining op de locatie en datum van jouw keuze en ga je met je team aan de slag. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een training voor mijn team' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Verdiepen?

Met deze startkwalificatie van de Basistraining kun je je verder bekwamen in het werken met één van de erkende vve-methoden: Uk & Puk, Piramide of Startblokken. Deze koptrainingen bestaan uit 5 groepsbijeenkomsten, 3 coachingsgesprekken en worden vanuit dezelfde basisprincipes gegeven. (De koptraining Uk & Puk bestaat uit 8 bijeenkomsten en 3 groepsconsultaties). Als je de koptraining positief afrondt behaal je de vve-certificering voor het werken met het betreffende programma. Sommige gemeentes hanteren overigens andere richtlijnen voor de certificering en kwalificaties van vve-organisaties.

K0215

  • Teamtraining
  • x