Differentiëren in het mbo

TB 045 UITSNEDE

Om recht te doen aan de capaciteiten van leerlingen en de kansengelijkheid te bevorderen stellen veel scholen leerlingen in staat om in dakpanklassen op een hoger niveau te komen. Om aan de leerbehoeften van de leerlingen recht te doen is het noodzakelijk om binnen de klas te differentiëren. Ook in de bovenbouw in de voorbereiding naar het examen ondersteun je leerlingen door te differentiëren.

Om recht te doen aan de capaciteiten van leerlingen en de kansengelijkheid te bevorderen stellen veel scholen leerlingen in staat om in dakpanklassen op een hoger niveau te komen. Om aan de leerbehoeften van de leerlingen recht te doen is het noodzakelijk om binnen de klas te differentiëren. Ook in de bovenbouw in de voorbereiding naar het examen ondersteun je leerlingen door te differentiëren.

Hoe zorg je ervoor dat je de klas goed in beeld hebt en hoe bereid je je les voor om voor alle leerlingen het maximale er uit te halen? Hoe zorg je ervoor dat je differentieert op instructie, lesstof, niveau en opdrachten? Hoe activeer je leerlingen? Hoe formuleer je lesdoelen en succescriteria?

Inhoud

In deze cursus leer je hoe je voor je leerlingen onderwijsarrangementen ontwikkelt. We onderscheiden:

  • een basisarrangement voor de grote groep
  • een intensief arrangement voor de (zeer) zwakke leerlingen
  • een toparrangement voor de heel goede leerlingen

In elk arrangement beschrijf je de doelen, de ondersteuning, de activerende werkvormen en de manier waarop je de voortgang in kaart brengt. Deze arrangementen zijn geschikt om de hele klas de minimumdoelen te laten halen en de talentvolle leerlingen uit te dagen. In de cursus maak je een opzet voor een lesinstructie-model waarin je differentieert op tenminste twee niveaus. Ook het werken met drie niveaugroepen komt aan bod. Leerlingen kunnen per vaardigheid/thema/periode natuurlijk ook wisselen van arrangement. Het gaat erom dat je de leerbehoeftes goed in beeld hebt en dat je daarop steunt en stuurt.

Resultaat

  • Je kunt op basis van de gestelde doelen een gedifferentieerd onderwijsarrangement ontwerpen voor twee of drie niveaus.
  • Je kunt dit plan omzetten in een concrete les.
  • Je hebt zicht op de verschillende instructiebehoeftes van leerlingen en weet hoe je daar in de les aan tegemoet kunt komen.
  • Je kunt de beschikbare data van een klas analyseren en conclusies trekken ten aanzien van leerbehoeftes.
  • Je beheerst technieken om leerlingen te activeren en hun begrip te controleren (uit Teach Like a Champion en Formatief evalueren).

Teamtraining

De training Differentiëren doe je zo! is speciaal bedoeld voor teams. Vanaf 8 deelnemers geven wij de teamtraining op de locatie en datum van jouw keuze en ga je met je team aan de slag. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Voortgezet onderwijs

Werk je in het voortgezet onderwijs? Schrijf je dan in voor Differentiëren doe je zo!.

M0202

  • Teamtraining
  • x