Formatief evalueren: eigenaarschap vergroten (po)

Groep5 417

Gemotiveerde en betrokken leerlingen die nadenken over hun eigen leerproces en er verantwoordelijkheid voor nemen? Dat is de wens van iedere leerkracht. Deze cursus helpt je dit te realiseren.

Gemotiveerde en betrokken leerlingen die nadenken over hun eigen leerproces en er verantwoordelijkheid voor nemen? Dat is de wens van iedere leerkracht. Deze cursus helpt je dit te realiseren.

Hoe doe je dat? Door leerlingen te helpen hun leerdoelen te behalen en heldere succescriteria te geven. Leerlingen weten dan precies wat er van hen verwacht wordt. Dit doe je door regelmatig te evalueren, om van te leren (formatief) in plaats van het evalueren van het leren (summatief). Leerkrachten kunnen hierdoor bewuste beredeneerde keuzes maken. En leerlingen krijgen houvast om de doelen daadwerkelijk te behalen. De leerlingen leren zo zichzelf reguleren, waarbij ze gebruik maken van gerichte feedback van de leerkracht, van peerfeedback (feedback van hun klasgenoten), maar ook van zelfevaluatie (wat vind ik er zelf van: hoe heb ik het aangepakt en hoe kan het de volgende keer nog beter doen?).  

En als je nog twijfelt of het werken aan eigenaarschap/zelfregulering jouw leerlingen daadwerkelijk verder helpt, dan is het goed om te bedenken dat we uit onderzoek weten dat zelfregulering een grotere voorspeller is voor schoolsucces dan intelligentie. Dus als je hier werk van gaat maken, verhoogt het niet alleen de motivatie van jouw leerlingen, maar leidt dit ook tot betere leerresultaten!  

Inhoud/thema’s 

  • theorie rondom formatief evalueren
  • zelfregulatie en eigenaarschap van leerlingen
  • leerdoelen en succescriteria
  • zelfevaluatie
  • effectieve feedback en peerfeedback
  • leerbehoeften vaststellen 

'Ik zie meer betrokkenheid van mijn leerlingen. Leerlingen zijn enthousiast, en de kwaliteit van het werk gaat omhoog, doordat leerlingen meer hun best doen.'

Reactie cursist

Resultaat 

Door formatief evalueren toe te passen ben je in staat om eigenaarschap van de leerlingen in jouw klas zichtbaar te vergroten. Dit doe je door je leerlingen te motiveren en hen nauw te betrekken bij het leerproces. Je geeft jouw leerlingen handvatten, schept helderheid over wat je verwacht (succescriteria). Zo krijgen je leerlingen een neus voor kwaliteit die jij als leraar van hen verwacht. Het biedt ruimte om taken zelf uit te voeren, waardoor leerlingen meer eigenaarschap ervaren. Je geeft tijdens het leerproces effectieve feedback waardoor leerlingen verder kunnen. Daarnaast leer je je leerlingen elkaar feedback te geven en te reflecteren, zodat je zinvolle reflectiegesprekken met hen kunt voeren. 

'Ik heb zoveel nieuwe ideeën gekregen door deze training. Ik ben helemaal enthousiast en de leerlingen reageren ook enthousiast op alles wat ik vanuit de training inzet in de klas.'

Reactie cursist

Extra informatie 

  • Tijdens deze training krijg je bij alle stappen heldere informatie over de gewenste actie, praktische tools en ideeën. Zo kun je met de leerlingen concreet aan de slag.
  • Inbegrepen bij deze training: het boek 7 strategieën voor formatieve evaluatie van Jan Chappuis.
  • Na elke bijeenkomst krijg je concrete praktijkopdrachten.
  • Wanneer je bij alle bijeenkomsten aanwezig bent geweest en de opdrachten hebt gemaakt, ontvang je een bewijs van deelname.
  • Gebruikersvriendelijke online leeromgeving.
  • In de training combineren we de fysieke bijeenkomsten met online lesactiviteiten. Hiervoor krijg je toegang tot Procademy, onze gebruikersvriendelijke online leeromgeving. Je vindt hier documenten die je kunt raadplegen, formats die je kunt gebruiken in de praktijk en de opdrachten die je gaat uitvoeren in je eigen lespraktijk. 

Teamtraining 

De training Formatief evalueren: eigenaarschap vergroten is speciaal bedoeld voor teams. Vanaf 8 deelnemers geven wij de teamtraining op de locatie en datum van jouw keuze en ga je met je team aan de slag.  Klik onder in deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. 

P0210/S7227

  • 7 Strategieen voor formatieve evaluatie groot
  • x