Inhoud en resultaat
Hoe zien de cursusdagen eruit?
Dag 1 Data en Duiden
- Je hebt een schoolambitie geformuleerd waarbij rekening is gehouden met de referentieniveaus in relatie met de schoolweging en het onderwijsresultatenmodel.
- Je bent in staat de data af te zetten tegen de schoolambitie.
- Je kunt de resultaten analyseren op de beïnvloedbare componenten van het onderwijsleerproces.
- Je weet hoe je de beïnvloedbare zaken systematisch aan de orde kunt laten komen.
- Je weet hoe je een gedifferentieerd leeraanbod in verschillende aanpakken kunt organiseren, die tegemoet komen aan de schoolambitie.
Dag 2 Doelen en Doen
- Je kunt data verzamelen over de kwaliteit van de huidige basis- en extra ondersteuning.
- Je weet hoe er data verzameld kunnen worden over de kwaliteitsborging.
- Je hebt de kwaliteit van de ondersteuningsstructuur afgezet tegen de doelen die de school wil bereiken.
- Je hebt gekeken in hoeverre de borging van de kwaliteit op planmatige wijze is weggezet.
- Je weet hoe een kwaliteitszorgkalender en kwaliteitsborgingskalender opgezet kan worden om planmatig te werken.
- Je hebt nagedacht over hoe dit alles verwerkt kan worden in een schoolplan/verbeterplan.
Dag 3 Data-duiden-doelen-doen
- Je hebt een standaard voor leerkrachtgedrag geformuleerd.
- Je kent de relatie tussen deze standaard en het nieuwe inspectiekader.
- Je weet hoe er systematisch data over competenties van de leraren verzameld kunnen worden.
- Je bent in staat de data over de vaardigheden van leerkrachten te analyseren.
- Je weet wat veel voorkomende onderwijsbehoeften en inclusiever onderwijs voor het leerkrachtgedrag betekenen.
- Je hebt teamdoelen opgesteld en een professionaliseringaanbod gemaakt in een gedifferentieerd teamplan.
- Je weet hoe dit ingebed kan worden in de gesprekscyclus.
Dag 4 Professionele leercultuur
- Je weet hoe data over de kwaliteit van de (leer)cultuur verzameld kunnen worden.
- Je weet hoe deze data geanalyseerd kunnen worden op competenties als samenwerken en feedback geven.
- Je weet hoe medewerkers cultuurdragers vanuit een gezamenlijke visie op leren, onderwijzen en de onderwijscontext kunnen worden.
- Je weet hoe vanuit onderwijskundig leiderschap de onderzoekende houding in de school waarin reflectie vanzelfsprekend is, gestimuleerd kan worden.
- Je weet hoe hypotheses als basis voor onderzoek in de school geformuleerd kunnen worden en hoe die getoetst kunnen worden aan de werkelijkheid.
- Je weet hoe een ambitieus maar realistisch meerjarenplan gemaakt kan worden om de gewenste cultuur te realiseren.
- Je hebt een verbeterplan voor de school opgesteld op weg naar een professionele leergemeenschap.
Dag 5 Verdiepingsdag OGW4D in groep 1-2
Na deze verdiepingsdag weet je hoe er in een kleutergroep opbrengstgericht gewerkt kan worden volgens het 4D-model. Je hebt kennis gemaakt met de wijze waarop je …
- ambities formuleert voor eind groep 2 die aansluiten op de schoolambities.
- samen met je collega’s een visie kunt formuleren op onderwijs aan kleuters.
- alle benodigde data verzamelt om een beredeneerd aanbod te kunnen samenstellen (Data).
- betekenis geeft aan deze data (Duiden).
- doelen formuleert/kiest voor de komende periode die passen bij de ontwikkelingsfasen van kleuters (Doelen).
- bewuste keuzes maakt en een beredeneerd aanbod voor groep 1-2 samenstelt, waarbij ruimte is voor spelend leren en het eigen groeitempo (Doelen).
- samen met je collega’s onderwijs in groep 1-2 concreet vormgeeft en aan welke ‘knoppen’ je kunt draaien om te kunnen bijsturen (Doen)