Inhoud
Module 1: data en duiden
Het is belangrijk om te weten welk effect het onderwijs heeft op de ontwikkeling en leerresultaten van de leerlingen. Daarom draait het in deze module om het meten en analyseren van de onderwijskwaliteit op de school. Je leert met het juiste instrumentarium te werken. Zaken die aan bod komen:
- Hoe formuleer ik een schoolstandaard?
- Hoe verzamel en analyseer ik data over de leerresultaten?
- Hoe vergelijk ik mijn data met mijn ambitie en met de landelijke standaarden/referentieniveaus?
- Hoe analyseer ik leerresultaten op beïnvloedbare kenmerken?
- Hoe laat ik alle elementen van het onderwijsleerproces die bijdragen aan het verhogen van opbrengsten systematisch aan de orde komen?
- Hoe organiseer ik een gedifferentieerd aanbod in verschillende arrangementen dat tegemoet komt aan de schoolstandaarden?
Module 2: doelen en doen
Pas als je inzicht hebt in de kwaliteit van het huidige leerkrachtgedrag kun je verbeterpunten opstellen. Daarom komen in deze module de volgende zaken aan bod:
- Hoe stel ik een standaard voor leerkrachtgedrag?
- Hoe leg ik de relatie tussen deze standaard en het nieuwe inspectiekader?
- Hoe verzamel ik systematisch data over de competenties van leraren?
- Analyse van de vaardigheden van leraren.
- Wat betekenen veelvoorkomende onderwijsbehoeften voor het leerkrachtgedrag?
- Hoe stel ik teamdoelen en een professionaliserings- aanbod vast in een gedifferentieerd teamplan?
- Hoe wordt dit ingebed in de gesprekscyclus?
Module 3: de ondersteuningsstructuur
Deze module focust op de ondersteuningsstructuur van de school. Wat is de kwaliteit ervan, hoe wordt deze geborgd en welke verbetermogelijkheden zijn er? Zaken die aan bod komen:
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteit van de huidige basis- en extra ondersteuning?
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteitsborging?
- Haal ik met de huidige kwaliteit van mijn ondersteuningsstructuur de doelen die ik wil bereiken?
- Wordt de kwaliteit planmatige geborgd?
- Hoe stel ik een kwaliteitszorgkalender en kwaliteitsborgingskalender op om planmatig te werken?
- Hoe stel ik vanuit de kwaliteitszorg een schoolondersteuningsprofiel op?
- Hoe verwerk ik dit alles in mijn schoolplan?
Module 4: de lerende cultuur
In een professionele leergemeenschap leren teamleden van en met elkaar. Op de vierde bijeenkomst onderzoek je de (lerende) cultuur binnen de school. Zaken die aan bod komen:
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteit van mijn (leer)cultuur?
- Hoe analyseer ik deze data op competenties als samenwerken en feedback geven?
- Hoe worden mijn medewerkers cultuurdragers vanuit een gezamenlijke visie op leren, onderwijzen en de onderwijscontext?
- Hoe stimuleer ik de onderzoekende houding in de school, waarin reflectie vanzelfsprekend is?
- Hoe formuleer ik hypotheses als basis voor onderzoek in de school en hoe toetsen we die aan de werkelijkheid?
- Hoe maak ik een ambitieus maar realistisch meerjarenplan om de gewenste cultuur te realiseren?
- Opstellen van een verbeterplan ‘op weg naar een professionele leergemeenschap’.