Gedrag is een signaal (po)

Groep5 431

Veel leerlingen laten opvallend gedrag zien: ze zijn druk, stil, opstandig of snel boos. Dit gedrag is niet zomaar lastig – het is een signaal van een onderliggende behoefte. In deze cursus leer je gedrag herkennen, begrijpen en er op een positieve en effectieve manier op reageren in je klas.

  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    12 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    985,00

  • icon place

    Hoofdweg 70 3067 GH Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • do 22 jan 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
    • do 12 feb 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
    • do 19 mrt 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
  • icon trainer

    Kim Visser - Strien

  • Blended logo
  • Inclusief boeken!
    Gedrag is een vak signaal perspectief
  • Rapportcijfer 86
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    12 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    985,00

  • icon place

    Hoofdweg 70 3067 GH Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • do 22 jan 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
    • do 12 feb 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
    • do 19 mrt 2026

      (14:00 - 17:00)
      Rotterdam
  • icon trainer

    Kim Visser - Strien

  • Blended logo
  • Inclusief boeken!
    Gedrag is een vak signaal perspectief
  • Rapportcijfer 86

Veel leerlingen laten opvallend gedrag zien: ze zijn druk, stil, opstandig of snel boos. Dit gedrag is niet zomaar lastig – het is een signaal van een onderliggende behoefte. In deze cursus leer je gedrag herkennen, begrijpen en er op een positieve en effectieve manier op reageren in je klas.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten uit het primair onderwijs die handvatten willen om beter om te gaan met opvallend gedrag in de groep. Ook geschikt voor intern begeleiders en onderwijsondersteuners.

Inhoud van de cursus

Tijdens deze cursus leer je:

  • Hoe je gedragsignalen bij kinderen herkent en duidt.
  • Praktische manieren om gedrag systematisch in kaart te brengen.
  • Hoe je het gedrag koppelt aan onderwijsbehoeften.
  • Wat je als leerkracht kunt doen om aan die behoeften tegemoet te komen.

We werken met vier gedragsclusters:

  • Druk gedrag
  • Agressief gedrag
  • Teruggetrokken gedrag
  • Sociaal opvallend gedrag

Vanuit deze clusters maken we een brug naar veelvoorkomende ontwikkelingsstoornissen zoals angststoornissen, ODD, autisme en ADHD. Je leert hoe je jouw aanpak aanpast aan deze leerlingen en hoe je flexibeler kunt omgaan met hun gedrag.

'Het is een fijne, praktische cursus. Ik heb tijdens deze cursus goed geleerd hoe ik gedrag kan interpreteren en wat ik er zelf mee kan doen.'

reactie cursist

Resultaat: wat kun je na afloop?

  • Je observeert gedrag objectiever en systematischer.
  • Je hebt handvatten om positief sociaal gedrag aan te leren.
  • Je gebruikt het ABC-schema om gedrag te analyseren.
  • Je denkt en handelt vanuit onderwijsbehoeften.
  • Je kunt beter inspelen op basisbehoeften zoals ontspanning, relatie, competentie en autonomie.

'Eigenlijk een must voor alle collega`s. Je gaat anders kijken naar het kind en naar je eigen rol.'

Reactie cursist

Praktische informatie

  • Duur: 3 fysieke bijeenkomsten
  • Online leeromgeving: Toegang tot Procademy met materialen en praktijkopdrachten
  • Boeken inbegrepen: Gedrag is een Vak en Gedrag is een Signaal (deze worden tijdens de eerste bijeenkomst uitgereikt)
  • Bewijs van deelname: Certificaat bij volledige deelname van de bijeenkomsten en voorbereidende opdrachten en een voldoende beoordeling van de eindopdracht.

Groepssamenstelling

Deelnemers aan deze cursus komen uit zowel het onderwijs als de buitenschoolse opvang (bso). Die combinatie blijkt in de praktijk heel waardevol: leerkrachten en bso-medewerkers leren van elkaars perspectief en ervaringen, ook al werken ze niet op dezelfde locatie. De uitwisseling geeft meer inzicht in het dagelijks leven van kinderen, in wat we van hen vragen tijdens én na schooltijd, en hoe we daar gezamenlijk beter op kunnen inspelen.

Werk je in het speciaal onderwijs?

Meld je dan aan voor Gedrag is een signaal (so). – speciaal afgestemd op het speciaal onderwijs.

Liever een teamtraining op school?

Dat kan! Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden voor een incompany traject (vanaf 8 personen) via de knop "Ik wil een teamtraining voor mijn school".

P0703/S4468

  • Blended logo
  • Inclusief boeken!
    Gedrag is een vak signaal perspectief
  • Rapportcijfer 86
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      3 bijeenkomsten

    • icon sbu

      12 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      985,00

    • icon place

      Hoofdweg 70 3067 GH Rotterdam

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • do 22 jan 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
      • do 12 feb 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
      • do 19 mrt 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
    • icon trainer

      Kim Visser - Strien

    • Blended logo
    • Inclusief boeken!
      Gedrag is een vak signaal perspectief
    • Rapportcijfer 86
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      3 bijeenkomsten

    • icon sbu

      12 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      985,00

    • icon place

      Hoofdweg 70 3067 GH Rotterdam

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • do 22 jan 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
      • do 12 feb 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
      • do 19 mrt 2026

        (14:00 - 17:00)
        Rotterdam
    • icon trainer

      Kim Visser - Strien

    • Blended logo
    • Inclusief boeken!
      Gedrag is een vak signaal perspectief
    • Rapportcijfer 86
    x