Gedrag is een signaal bao

Groep5 431

Heel wat leerlingen laten opvallend gedrag zien. Ze zijn bijvoorbeeld enorm druk of juist heel stil, opstandig en agressief, of ze hebben moeite om contact met anderen te maken. Dit gedrag komt ergens vandaan: het is een signaal vanuit het kind. Deze cursus laat zien welke signalen kinderen met hun gedrag kunnen geven en hoe je daaraan tegemoet komt in de klas.

Reeds gestart

Ik wil een teamtraining voor mijn school icon-arrow-right
  • icon duration

    3 Dagdelen

  • icon audience

    10 SBU

  • icon info

    18

  • icon price

    685,00

  • icon place

    Dwerggras 30 3068 PC Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • Reeds gestart

      22 jan. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 12 feb. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 4 mrt. 2020

      (14:00 - 17:00)
  • Blended Learning

Heel wat leerlingen laten opvallend gedrag zien. Ze zijn bijvoorbeeld enorm druk of juist heel stil, opstandig en agressief, of ze hebben moeite om contact met anderen te maken. Dit gedrag komt ergens vandaan: het is een signaal vanuit het kind. Deze cursus laat zien welke signalen kinderen met hun gedrag kunnen geven en hoe je daaraan tegemoet komt in de klas.

Inhoud

In de cursus besteden we aandacht aan hoe je signalen van kinderen herkent. We bieden hierbij praktische hulpmiddelen om het gedrag van kinderen in kaart te brengen. Ook bespreken we de onderwijsbehoeften die uit het gedrag voortkomen en gaan we vervolgens in op concrete manieren om in de klas met het gedrag om te gaan. We gaan hierbij uit van vier gedragsclusters:

  • druk gedrag
  • agressief gedrag
  • teruggetrokken gedrag
  • sociaal opvallend gedrag

Vanuit deze gedragsclusters maken we ook de koppeling naar enkele veel voorkomende ontwikkelingsstoornissen (angst, ODD, autisme en ADHD).

Resultaat

  • Je weet hoe je signalen kunt herkennen.
  • Je kunt werken met het ABC-schema om gedrag in kaart te brengen.
  • Je kent het principe van denken vanuit onderwijsbehoeften.
  • Je kent de onderwijsbehoeften van kinderen met het besproken gedrag.
  • Je weet manieren om in de klas tegemoet te komen aan deze specifieke onderwijsbehoeften.

Extra informatie

  • De cursus is blended: naast de bijeenkomsten is er de online-leeromgeving van de CED-Groep waarin het cursusmateriaal staat en je je opdrachten maakt.
  • Inschrijven voor deze cursus betekent dat je aan alle (online en offline) onderdelen deelneemt en voor het verkrijgen van het certificaat de opdrachten met een voldoende afrondt.
  • Tijdens de cursus maken we gebruik van de boekjes Gedrag is een vak en Gedrag is een signaal. Deze worden op de eerste cursusbijeenkomst uitgereikt.

P0703/S4468

  • icon duration

    3 Dagdelen

  • icon audience

    10 SBU

  • icon info

    18

  • icon price

    685,00

  • icon place

    Dwerggras 30 3068 PC Rotterdam

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • Reeds gestart

      22 jan. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 12 feb. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 4 mrt. 2020

      (14:00 - 17:00)
  • Blended Learning