Voer de beste kindgesprekken (so)

Groep5 431

Is het soms sleuren om je leerlingen in beweging te krijgen? Goede gesprekken met kinderen kunnen een wereld van verschil maken. Een positieve werkhouding, betrokkenheid en eigenaarschap: in deze cursus krijg je praktische tools en handvatten om dit te vergroten. Je betrekt je leerlingen bij hun eigen leerproces, ze leren reflecteren op hun eigen handelen en je ziet de betrokkenheid groeien.

Is het soms sleuren om je leerlingen in beweging te krijgen? Goede gesprekken met kinderen kunnen een wereld van verschil maken. Een positieve werkhouding, betrokkenheid en eigenaarschap: in deze cursus krijg je praktische tools en handvatten om dit te vergroten. Je betrekt je leerlingen bij hun eigen leerproces, ze leren reflecteren op hun eigen handelen en je ziet de betrokkenheid groeien.

Kindgesprekken zijn een prachtig middel om de leercultuur te versterken. Hoe beter het contact met je leerlingen, hoe makkelijker je ze enthousiast kunt maken om te leren. Hoe kan ik je helpen? Wat wil jij ontwikkelen? Dat zijn vragen waar je dan aan toekomt. Je neemt je leerlingen mee in hun eigen leerproces en zij worden er steeds meer eigenaar van. De informatie die je van kinderen krijgt, is voor jou als leerkracht heel waardevol. Het helpt je om gedrag te begrijpen en een effectieve aanpak te bedenken. Doordat je echt luistert en geen aannames doet, voelen kinderen zich meer betrokken en verantwoordelijk.

Tools en werkvormen

Als je in het s(b)o werkt, heb je natuurlijk al de nodige pedagogische vaardigheden. Je hebt ook constant gesprekken met je leerlingen. Toch is het voor veel leerkrachten zoeken hoe ze de diepte in kunnen gaan. Hoe voer je goede kindgesprekken op een sbo- of so-school? Je maakt kennis met handige werkvormen en oefent met praktische tools, zoals vragenkaartjes die je helpen om goed te luisteren en te ontdekken wat er echt in je leerling omgaat.

'Ik kan nu veel dieper doorvragen en begrijp mijn leerlingen beter. De kinderen zijn duidelijk meer betrokken en gemotiveerd.’

Reactie cursist

De trainer vertelt

‘Deze cursus is een mooie mix van theorie en praktijk,’ vertelt trainer Kitty de Bruin. ‘Je oefent tijdens de bijeenkomsten met behulp van beelden. Tussendoor ga je aan de slag met gerichte praktijkopdrachten. Zo kun je wat je hebt geleerd meteen toepassen in je eigen groep. Het is zo leuk om te zien hoe cursisten de relatie met hun leerlingen verdiepen en in gesprek gaan over doelen. Een rommelig laatje bijvoorbeeld. Wat heeft de leerling nodig om te zorgen dat hij altijd zijn spullen kan vinden? Later in het jaar evalueer je dat. Lukt het? Wanneer wel, wanneer niet? Wat is de volgende stap?’

Resultaat

  • Je hebt kennis over het voeren van kindgesprekken.
  • Je kent de kenmerken van een goed gesprek tussen een professional en een leerling.
  • Je kunt een kindgesprek voeren om de leerling uit te dagen tot ander gedrag.
  • Er is bekend hoe deze kindgesprekken gevoerd kunnen worden op jouw school, in jouw groep en dan met name met jouw doelgroep binnen jouw klassenorganisatie.
  • Je hebt zicht op meerdere tools voor het voeren van kindgesprekken.
  • Je hebt geoefend met het voeren van kindgesprekken.
  • Je kunt kindgesprekken voeren in de praktijk.

Gebruikersvriendelijke online leeromgeving

In de cursus Voer de beste kindgesprekken combineren we de cursusbijeenkomsten met online lesactiviteiten. Hiervoor krijg je toegang tot Procademy, onze gebruikersvriendelijke online leeromgeving. Je vindt hier documenten die je kunt raadplegen en de praktijkopdrachten. Ontdek de voordelen van blended leren.

Teamtraining

De training Voer de beste kindgesprekken is speciaal bedoeld voor teams. Vanaf 8 deelnemers geven wij de teamtraining op de locatie en datum van jouw keuze en ga je met je team aan de slag. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Werk je in het primair onderwijs? Dan is de teamtraining Kindgesprekken (po) meer geschikt.

S0208

  • Teamtraining
  • x