Pientere peuters (kov)

IKCA DANS 056

We hebben er allemaal minstens één of twee in de groep: een peuter waarvan je denkt: wat een slimme opmerkingen, wat een rijk spel! Of: hij is zo snel uitgespeeld, heb ik nog voldoende uitdaging voor dit kind?

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

We hebben er allemaal minstens één of twee in de groep: een peuter waarvan je denkt: wat een slimme opmerkingen, wat een rijk spel! Of: hij is zo snel uitgespeeld, heb ik nog voldoende uitdaging voor dit kind?

Deze kinderen hoeven niet speciaal hoogbegaafd te zijn, maar hebben duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong op tenminste één of meerdere ontwikkelingsgebieden. We noemen ze pienter, slim of meerbegaafd. Hoog tijd voor een goede oriëntatie op peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze cursus geeft kennis en inzicht in de vele aspecten van de ontwikkelingsvoorsprong. Voorbeelden worden geïllustreerd door interessant filmmateriaal. Een link naar het groepsplan helpt om de uitvoering concreet te maken.

Inhoud

Wat komt er aan bod:

  • het verschil tussen hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong
  • de samenhang tussen intelligentie en begaafdheid
  • hoe signaleer je?
  • de verschillen tussen achterstand en ontwikkelingsvoorsprong
  • welke begeleiding en interactie is passend?
  • hoe breng je verdieping in je aanbod?
  • de rol van creativiteit in denken en doen

Resultaten/opbrengsten

  • Je kunt peuters met een ontwikkelingsvoorsprong herkennen.
  • Je kunt je activiteitenaanbod aanpassen aan de ontwikkelbehoefte van een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong beter inschatten.

Extra informatie

Met een keuze uit een deel van deze onderwerpen kunnen wij ook workshops op studiedagen verzorgen.

K0302/S5504

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
x