Pientere peuters

IKCA DANS 056

We hebben er allemaal minstens één of twee in de groep: een peuter waarvan je denkt: wat een slimme opmerkingen, wat een rijk spel! Of: hij is zo snel uitgespeeld, heb ik nog voldoende uitdaging voor dit kind?

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

We hebben er allemaal minstens één of twee in de groep: een peuter waarvan je denkt: wat een slimme opmerkingen, wat een rijk spel! Of: hij is zo snel uitgespeeld, heb ik nog voldoende uitdaging voor dit kind?

Deze kinderen hoeven niet speciaal hoogbegaafd te zijn, maar hebben duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong op tenminste één of meerdere ontwikkelingsgebieden. We noemen ze pienter, slim of meerbegaafd. Het lijkt of we steeds meer van deze kinderen zien. Ook in groepen waar veel 'achterstand' lijkt te zijn, blijkt ontwikkelingsvoorsprong verrassend veel voor te komen. Hoog tijd voor een goede oriëntatie op peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze cursus geeft kennis en inzicht in de vele aspecten van de ontwikkelingsvoorsprong. Voorbeelden worden geïllustreerd door interessant filmmateriaal. Een link naar het groepsplan helpt om de uitvoering concreet te maken.

Inhoud

  • verschil hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong
  • samenhang intelligentie en begaafdheid
  • welke ontwikkelingsgebieden?
  • signalering
  • wat kun je doen om het er uit te halen?
  • wat gebeurt er als een kind onvoldoende ontwikkelingsvoeding krijgt?
  • achterstand en ontwikkelingsvoorsprong
  • kan je kinderen slim/intelligent maken?
  • hoe breng je verdieping in je aanbod?
  • de rol van creativiteit in denken en doen
  • kunnen kinderen uit een basisgroep in een groepje voor pientere kinderen?

Extra informatie

Met een keuze uit een deel van deze onderwerpen kunnen wij ook workshops op studiedagen verzorgen.

K0302/S5504

contact contact contactcursussen1 contactcursussen1