‘Weerstand? Dat klinkt zo negatief’
Om Goud Onderwijs te introduceren en te implementeren in de school, is er heel wat werk aan de winkel. Een kwaliteitstraject waarin zowel organisatie, onderwijs en cultuur duurzaam vernieuwen heeft tijd nodig. Onder leiding van een gecertificeerde adviseur werkt de school hier stap voor stap aan. Edwin is zo'n adviseur. Edwin vertelt hoe het is om als adviseur Goud Onderwijs te implementeren. Een opdracht om de mouwen goed voor op te stropen, maar deze enthousiaste adviseur is niet van zijn stuk te krijgen. ‘Weerstand? Dat klinkt zo negatief. Uiteindelijk staat iedereen positief tegenover veranderingen die in het voordeel van de leerlingen zijn.’
Het team wil niet? Zo creëer je draagvlak
De allereerste stap: een draagvlakbijeenkomst, op basis waarvan de school besluit om wel of niet voor Goud te kiezen. ‘De introductie van Goud kan heel wat vragen oproepen. Waar gaan we aan beginnen, krijgen we het dan nog drukker, komt er dan iedere week iemand naar je les? Dat soort vragen.’ Is zo'n bijeenkomst dan iets om tegenop te zien? Edwin maakt zich niet druk. ‘Totaal niet. Het is juist leuk. Het team krijgt veel informatie en hoort allemaal nieuwe termen. Logisch dat dat wat oproept. Maar waar doen ze het voor? Voor de kinderen. En daar is iedere leerkracht gevoelig voor.‘