L 7419

Edwin Vugts, stevig aan het roer van Goud Onderwijs

Als oud-bestuurder en -schooldirecteur brengt Edwin Vugts een dijk aan ervaring mee naar de CED-Groep. In zijn inwerkperiode sloot hij eens aan bij een overleg over Goud Onderwijs. Edwin: ‘Ik dacht: wat komt hier veel bij kijken. Er zijn opeens allerlei nieuwe rollen in de school. Hoe gaan ze daarmee om?’ Toen kwam de vraag aan Edwin: wil je een Goud-school gaan begeleiden? Hij zei ja en trapte schooljaar 2023-2024 af op een school als Goud-adviseur. Wat maakte dat Edwin ja zei?

Feedback geven: het ondergeschoven kindje
‘Het leek me leuk om wat langer en intensiever betrokken te zijn bij een school. Als ik Teach Like a Champion of DPL implementeer, ben ik maar kort in beeld. Dit betekent dat het feedback geven daarna al snel bij de directeuren komt te liggen. Die komen daar niet altijd aan toe, terwijl het zo belangrijk is om teams in ontwikkeling te krijgen. Feedback geven is vaak een ondergeschoven kindje door de hoeveelheid aan taken die op het bordje van een directeur ligt. Op de Goud-school kom ik drie jaar wekelijks over de vloer en kan ik echt helpen bouwen. Dat vind ik fantastisch.’

Edwin Vugts 2

‘Op de Goud-school kom ik drie jaar wekelijks over de vloer en kan ik echt helpen bouwen.’

Edwin Vugts, onderwijsadviseur en coördinator van Goud Onderwijs, CED-Groep

‘Weerstand? Dat klinkt zo negatief’
Om Goud Onderwijs te introduceren en te implementeren in de school, is er heel wat werk aan de winkel. Een kwaliteitstraject waarin zowel organisatie, onderwijs en cultuur duurzaam vernieuwen heeft tijd nodig. Onder leiding van een gecertificeerde adviseur werkt de school hier stap voor stap aan. Edwin is zo'n adviseur. Edwin vertelt hoe het is om als adviseur Goud Onderwijs te implementeren. Een opdracht om de mouwen goed voor op te stropen, maar deze enthousiaste adviseur is niet van zijn stuk te krijgen. ‘Weerstand? Dat klinkt zo negatief. Uiteindelijk staat iedereen positief tegenover veranderingen die in het voordeel van de leerlingen zijn.’

Het team wil niet? Zo creëer je draagvlak
De allereerste stap: een draagvlakbijeenkomst, op basis waarvan de school besluit om wel of niet voor Goud te kiezen. ‘De introductie van Goud kan heel wat vragen oproepen. Waar gaan we aan beginnen, krijgen we het dan nog drukker, komt er dan iedere week iemand naar je les? Dat soort vragen.’ Is zo'n bijeenkomst dan iets om tegenop te zien? Edwin maakt zich niet druk. ‘Totaal niet. Het is juist leuk. Het team krijgt veel informatie en hoort allemaal nieuwe termen. Logisch dat dat wat oproept. Maar waar doen ze het voor? Voor de kinderen. En daar is iedere leerkracht gevoelig voor.‘

‘Logisch dat een grote verandering wat oproept. Maar ze doen het voor de kinderen en daar is iedere leerkracht gevoelig voor.’

Stap voor stap
‘Het hoeft ook niet allemaal perfect op dag één. We doen het stap voor stap. Na de uitleg over Goud mag iedereen daarna zeggen wat goed klinkt of waar nog vragen over zijn. Iedereen wordt gehoord. Het traject begint al voor de zomervakantie, zodat het nieuwe schooljaar meteen goed kan beginnen. En wat zo leuk is: in de eerste weken worden veel vragen al beantwoord en merkt het team meteen de positieve effecten.’

Personal coach
‘Je kunt mij eigenlijk zien als een personal coach. Vergelijk het met sporten. Misschien heb je op een regenachtige dag niet zo'n zin om te gaan. Voor je het weet is het drie weken geleden dat je ging en denk je: laat maar. Maar als je personal coach bij je aanbelt, dan trek je je sportkleren aan en doe je mee. Zo gaat dat op de scholen ook. Doordat ik er elke week ben, ontstaat er veel structuur en verandert langzaam maar gestaag de cultuur.’

'Doordat ik er elke week ben, ontstaat er veel structuur en verandert langzaam maar gestaag de cultuur.’

Wat heeft Edwin zelf geleerd?
Als ervaren professional en voormalig directeur heeft Edwin al veel situaties het hoofd geboden. Een langdurig traject als Goud Onderwijs is wel nieuw voor hem. ‘Ik heb nog meer ondervonden dat het altijd om kleine stapjes gaat. Eerst vertrouwen opbouwen, de mensen leren kennen. En dan samen langzaam maar zeker op weg naar de langetermijndoelen. Hoe kan ik zorgen dat iedere rol steeds een klein stapje maakt, dat is constant mijn vraag. Het mag groeien. En dat kost tijd.’

Innoveren met Edwin aan het roer
Er komen steeds meer Goud-scholen bij. Per januari is Edwin de projectleider van Goud Onderwijs. Wat vindt hij van die uitdaging? ‘Ik geloof heilig in Goud. Ik zie het, ik ervaar het. Het heeft effect op de kwaliteit en het geeft rust in een school. Ik wil het andere adviseurswerk niet missen, daar krijg ik ook veel energie van. Maar het is ook mooi om met een helicopterview naar Goud te mogen kijken en te bekijken hoe we het project naar de volgende fase kunnen brengen. Elke school komt weer nieuwe dingen tegen en steeds meer adviseurs zijn ermee aan de slag. Dat geeft allemaal informatie om dingen te kunnen aanscherpen.’

‘Ik geloof heilig in Goud. Ik zie het, ik ervaar het. Het heeft effect op de kwaliteit en het geeft rust in een school.’

Even nog iets leuks
Of hij nog iets bijzonders heeft meegemaakt op zijn Goud-school? ‘Oh ja, zeker. In het begin maken de leerkrachten een 30-dagenplan en werken gericht aan routines en gedrag in de school. Wat hoor ik van een leerkracht terug: dat de badmeester bij het schoolzwemmen vond dat de kinderen zo goed luisteren. Daar word je toch heel blij van? Het wérkt.’

Meer weten over Goud Onderwijs?

Ontdek de drie succesfactoren
Verken verder
x