Eerst neemt Ernst Keijsers het onderwerp grondig onder de loep. Ernst is senior adviseur begrijpend lezen en lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen van de CED-Groep.
Zin en onzin over begrijpend lezen
Zoals Ernst zelf zegt: ‘Stop er een euro in en ik houd niet meer op’. Bevlogen behandelt hij de essentie van begrijpend lezen, kijken en luisteren en gaat hij in op actuele discussiepunten. ‘We weten veel, maar veel is ook nog niet wetenschappelijk onderzocht. Leerkrachten raken in verwarring door al die verschillende verhalen. Daar blijft het onderwijsveld last van hebben. Het Kenniscentrum Begrijpend Lezen is hier constant mee bezig. Uiteindelijk hebben we helder wat we wél weten over de ingrediënten van een goede les begrijpend lezen. Bij Nieuwsbegrip werken we dan ook met deze drietrap: strategisch lezen, mét een leesdoel, door middel van close reading: een actieve, diepe manier van lezen. Scholen pikken dit lang niet altijd op en komen er vaak niet aan toe zich te verdiepen in de wetenschappelijk onderbouwde handleidingen van hun leesmethodes. Er zou ruimte moeten zijn voor de leerkracht om zich hierin te verdiepen.’
Stoppen met begrijpend lezen als vak?
Ernst kan het niet vaak genoeg benadrukken: je kunt pas echt impact maken als je begrijpend lezen breder trekt. ‘Zet dus niet alleen 1,5 uur begrijpend lezen in het rooster, maar zorg dat het de hele dag door in het onderwijs plaatsvindt. Dat is een stevige opdracht en we merken dat dit voor leerkrachten moeilijk is om vorm te geven. Hier is echt professionalisering voor nodig. Een ander aandachtspunt is de tijd. Er zijn zoveel taken binnen het onderwijs. Onze oproep is: ga terug naar de kern van taal en rekenen. Ik zie begrijpend lezen als een marathon vanaf de voor- en vroegschoolse periode tot en met groep 8. Begrijpend kijken en begrijpend luisteren horen hier ook bij. Doelgericht begrijpend luisteronderwijs is de voorloper van succesvol begrijpend lezen.’