En als je leerlingen het leerdoel niet behalen? Dan is het belangrijk om te bepalen wat de volgende stap is in het leerproces. Hebben leerlingen voldoende aan feedback, of opnieuw instructie nodig? Je verzamelt zoveel mogelijk gegevens om de leerbehoeften van de leerlingen te bepalen. Niet alleen tijdens de formele toetsmomenten, maar gedurende het hele leerproces, zo dicht mogelijk bij de dagelijkse instructie. Je onderzoekt op welk onderdeel de leerlingen vastlopen. De instructie richt zich dan op dat aspect – één leerdoel tegelijkertijd. Je zorgt er vervolgens voor dat leerlingen daarna de mogelijkheid krijgen om opnieuw te oefenen zonder dat daar een cijfer aan vast zit.
Als je met formatief evalueren aan de slag gaat, dan hoef je niet je hele onderwijs overhoop te gooien. Maar het vraagt wel enige aanpassing, een open blik en een lerende houding. Je ontwikkelt een andere kijk op toetsing en een kritische blik op lesmethodes. Het vraagt om meer eigenaarschap van leerdoelen van leraren en leerlingen. Dit betekent dat je meer verantwoordelijkheid neerlegt bij je leerlingen. Het zal tijd kosten en tijd besparen. Maar uiteindelijk ‘win’ je er gemotiveerde leerlingen mee, die zelf hun verantwoordelijkheid nemen, wat uiteindelijk resulteert in hogere opbrengsten.
Samengevat pas je bij formatief evalueren de 7 strategieën (Jan Chappuis, 2020) toe, waarbij je telkens nagaat:
- Waar ga ik naar toe?
- Waar ben ik?
- Hoe kom ik verder?
Wanneer je als schoolteam met deze drie kernvragen aan de slag gaat ontstaat er een krachtige basis voor formatief evalueren. Het helpt leraren én leerlingen om doelgericht te werken, eigenaarschap te tonen en continu gericht te blijven op groei. Wil je verkennen hoe jouw school deze aanpak concreet kan vormgeven en welke eerste stappen daarbij passen? Neem dan gerust contact op.