Klassenmanagement
- Wat is goed klassenmanagement?
- Wat kun je bereiken met goed klassenmanagement?
Veelgestelde vragen over klassenmanagement
Routines, regels en afspraken ontlasten het werkgeheugen. Door leren als norm neer te zetten in de klas of de school, wordt leren steeds meer normaal. Als leerlingen dit op zich heen zien gebeuren, raken zij steeds meer gemotiveerd.
Je hebt met goed klassenmanagement heel wat te winnen. Leerlingen voelen zich veiliger, meer betrokken en de concentratie neemt toe. Er is minder afleiding en minder probleemgedrag. Dit leidt tot meer effectieve leertijd en betere resultaten. Ook de sfeer verbetert, waardoor leerlingen meer naar buiten durven te komen met hun ideeën.
Iedere pijler van goed klassenmanagement vraagt jouw aandacht. Hoe krijg je dit allemaal goed in de vingers? Om je kennis en vaardigheden te ontwikkelen zijn er cursussen en vakliteratuur om je in te verdiepen. Twijfel je waar je goed aan doet? Dan kun je altijd advies vragen.
Alles wat je met routines doet, kost minder energie. Dit zorgt voor minder werkdruk. Je kunt dan zelfs meer dingen ondernemen die je anders misschien vermijdt. Als alles soepel loopt in je klas, dan is een buitenactiviteit of een coöperatieve werkvorm wél binnen bereik. En het mooie is: je groep heeft daar ook juist behoefte aan. Met goed klassenmanagement doorbreek je deze cirkel. Een gelukkige klas is een gelukkige leraar.
Je kent het vast wel: een staat van ‘flow’. Alles gaat goed, iedereen is lekker bezig. Er is genoeg uitdaging, alles is voor iedereen haalbaar en niemand verveelt zich. De sfeer is goed, er is een groepsgevoel en uit alles blijkt: we willen met elkaar iets bereiken. In zo'n staat van flow zijn er minder gedragsproblemen. Dit kun je bereiken met ijzersterk klassenmanagement.
Aan de slag met de school
Is het tijd voor een grondige aanpak? Guido Putter vertelt je graag hoe je dat kunt aanpakken.