IKCA dreumes 363

Onderzoekend leren

  • Hoe begeleid ik het leerproces van jonge kinderen met behulp van onderzoekend en ontwerpend leren?
  • Hoe sluit ik binnen het curriculum aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid?

Onderzoekend leren in de klas

Hoe fijn is het om aan te sluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen? Tegelijkertijd zijn er schoolambities en leerlijnen om te volgen. Hoe maak je hier een effectief samenspel van? Onderzoekend leren bestaat uit een aantal vaste stappen. Wat weten de jonge onderzoekers in de klas al? Wat willen ze weten? Hoe denken ze dat het zit? Wat zijn ze te weten gekomen? Deze stappen zorgen voor houvast, hoge motivatie en betrokkenheid van de kinderen én zicht op het leerproces bij het onderzoekend leren in de klas.

Met onderzoekend en ontwerpend leren daag je kinderen uit om zelf oplossingen te bedenken. Ze leren redeneren, analyseren en vergelijken.

Onderzoekend leren: een voorbeeld

‘Juf, hoe loopt een slak eigenlijk?’ Een goede vraag voor onderzoekend leren. De kinderen weten er al iets van, zodat ze gerichte vragen kunnen formuleren. Het sluit ook aan bij één van de doelen: kennis hebben van de dieren in de nabije leefwereld. Samen met de kinderen formuleer je eerst vragen. Wat willen ze precies weten? Waar vind je een slak, hoe verzorg je hem, wat eet hij, loopt een slak eigenlijk wel of noemen we dat anders? Jij bewaakt het kader en helpt de jonge onderzoekers met het vinden van antwoorden. Je differentieert door te kijken wat past in ieders zone van naaste ontwikkeling. Jouw observaties in dit proces zijn waardevolle data, waarmee je grip krijgt op de gewenste opbrengsten. Hoe pak jij dat aan?

Logo in rondje

Benieuwd naar de mogelijkheden? 

Grip op je opbrengsten met onderzoekend leren.

Lees meer
x