Header Vijf tips OGW4 D

Nieuw boek: Opbrengstgericht werken in 4D

Het populaire boek Duiden en Doen heeft een geheel herziene opvolger: Opbrengstgericht werken in 4D. Het sluit helemaal aan op de actualiteit en is onmisbaar voor iedereen die alles uit zijn leerlingen wil halen. Wat is er zo bijzonder aan dit boek? Vijf adviseurs delen een waardevolle tip.

Bruining Jasmijn 1

Tip 1: Jasmijn Bruining

Innovatie- en onderwijsadviseur primair onderwijs Primair Onderwijs

Kijk eens per vak hoeveel leertijd er is ingeroosterd. Is dat in lijn met je ambities?

Jasmijn Bruining, innovatie- en onderwijsadviseur Primair Onderwijs, licht de tip toe. ‘Leertijd is één van de beïnvloedbare onderwijskenmerken. Een mooie knop om aan te draaien. Bijvoorbeeld: als je zwakke rekenresultaten hebt, kun je nagaan hoeveel tijd er op het rooster staat voor rekenen. Hierop heb je echt invloed. In het nieuwe boek staan handige duidingsvragen, die je helpen om vast te stellen wat je kunt doen om tot betere resultaten te komen.’

Geurts Hanke groot 1

Tip 2: Hanke Geurts

Unitmanager gespecialiseerd onderwijs

Volg een stappenplan bij het stellen van ambities

Je móet haast wel enthousiast worden als Hanke Geurts gaat vertellen over opbrengstgericht werken. Hanke is unitmananager Gespecialiseerd Onderwijs. ‘Sinds het nieuwe onderzoekskader van augustus 2021 ligt het formuleren van ambities ook bij de bestuurders. De werkwijze van 4D helpt enorm bij het formuleren hiervan. In het boek staat een mooi stappenplan voor het stellen van ambities, wat heel behulpzaam gaat zijn voor besturen, directeuren, ib’ers en kwaliteitsmedewerkers. Met de kwaliteitsambities van besturen en scholen samen kom je tot een sterke wisselwerking en tot gerealiseerde doelen.’

Peulen Wilma groot

Tip 3: Wilma Peulen

Senior Innovatie- en organisatieadviseur

Neem de referentieniveaus mee in je ambities. Boek je eigenlijk leerwinst?

‘Referentieniveaus worden steeds belangrijker,’ zegt Wilma Peulen, senior innovatie- en organisatieadviseur. In het nieuwe boek Opbrengstgericht werken in 4D is daarom ook veel aandacht voor dit onderwerp. ‘Het is aan te raden om de referentieniveaus mee te nemen in je ambities. Wat voeg je toe aan je onderwijs? Boek je leerwinst? Ik maak vaak genoeg mee dat scholen wel mooie opbrengsten hebben, maar uiteindelijk geen leerwinst hebben geboekt. Maar ik zie het gelukkig ook andersom. Op die scholen voelt het hele team zich verantwoordelijk, van groep 1 tot groep 8. Dat is fantastisch.

Sar Ria van der groot

Tip 4: Ria van der Sar

Senior adviseur gespecialiseerd onderwijs

Benader gedrag als een vak

Een sterke basisaanpak op het gebied van gedrag in het reguliere onderwijs kan helpen om verwijzingen naar het speciaal onderwijs te voorkomen. ‘Daarom heeft pedagogisch handelen een duidelijke plek in het nieuwe boek Opbrengstgericht werken in 4D,’ vertelt Ria van der Sar, senior adviseur gespecialiseerd onderwijs. ‘We merken dat niet altijd bekend is dat je gedrag ook op een opbrengstgerichte manier kunt benaderen. De leerlijn Leren leren en Sociaal gedrag is hier een mooi voorbeeld van. Het gaat dan om eigenaarschap van de leerlingen. Ook formatief evalueren is een krachtig middel om de motivatie van leerlingen te beïnvloeden.'

Jeurissen Monique groot

Tip 5: Monique Jeurissen

Innovatie- en organisatieadviseur

Heb een visie op ontwikkeling en leren van het jonge kind

Het nieuwe boek Opbrengstgericht werken in 4D is het niet enige boek over opbrengstgericht werken dat dit jaar met trots werd gelanceerd. Monique Jeurissen, innovatie- en organisatieadviseur, is de bevlogen auteur van Kleutersprongen 2.0. ‘Voor schoolleiders is het nieuwe boek dat net is uitgekomen een prachtig houvast,' vertelt Monique. 'In Kleutersprongen 2.0 vinden ze een meer specifieke, praktische vertaling voor het jonge kind. Het is zo belangrijk om te starten met een visie op de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen. Dat kan ik niet genoeg benadrukken.’

Het boek Opbrengstgericht werken in 4D geeft antwoord op dé onderwijsvragen waar scholen nu mee bezig zijn, aan de hand van een beproefde aanpak.

Wegwijs worden in opbrengstgericht werken?

Krijg grip op je onderwijskwaliteit en leeropbrengsten
Ik wil het boek
x