‘De Tijl Uilenspiegelschool is een basisschool met zo’n 300 enthousiaste en leergierige leerlingen in Amsterdam Bos en Lommer’, vertelt directeur Jessica Idsinga. ‘Onze school heeft, zoals dat heet een ‘hoog leerlinggewicht’. Er zitten hier dus behoorlijk wat leerlingen uit sociaal-economisch wat armere milieus.’ Toen Jessica als directeur aan de slag ging, was er een enorm lerarentekort. Van de 16 groepen waren er zeker zes niet bemand door mensen met lesbevoegdheid. Om maar te zorgen dat de leerlingen in elk geval naar school konden, is er voor de zomer enorm ingezet op het werven van nieuwe collega’s. Dat is heel goed gelukt.
Een nieuw instructiemodel
‘Begin vorig jaar zijn we met een hele nieuwe samenstelling van collega’s aan de slag gegaan’, vertelt Jessica. ‘Met elkaar hebben we een nieuwe start gemaakt met doorlopende leerlijnen en het Doordacht Passend Lesmodel van de CED-Groep. Ik kende ze al door mijn eigen ervaring met de training ‘Opbrengstgericht werken in 4D (OGW4D)’, waar DPL ook kort aan bod kwam. Toen ik me erin verdiepte, kwam ik erachter dat het behoorlijk lijkt op het EDI-instructiemodel, mét wat extra verdieping en mooie toevoegingen. Zoals de coöperatieve werkvormen en technieken uit Teach like a Champion. Geen totale ommezwaai dus maar voortborduren op iets wat we al kennen. Dat leek me wel wat voor onze school. Een nieuw instructiemodel, zodat we met al die nieuwe leerkrachten vanuit totaal andere achtergronden, de puntjes op de i kunnen gaan zetten.’
Pakkende start
In september van vorig schooljaar zijn de bijeenkomsten begonnen en in mei was fase vier afgerond. Jessica: ‘Tussendoor hebben we nog een aantal klassenbezoeken vanuit de CED-Groep gehad en nu zijn we dus echt met het model aan de slag. Als je iets verandert dan duurt het altijd even voor je het in de vingers hebt. Je les ombouwen naar een DPL-les, dat gaat niet vanzelf. Daar moet je in het begin echt even over nadenken en er ervaring in opbouwen. Maar als je het eenmaal in de vingers hebt, dan gaat het vanzelf. En ik moet zeggen, de leerkrachten zijn heel enthousiast. Ze zien dat de betrokkenheid van de leerlingen wordt vergroot als ze de coöperatieve werkvormen toepassen. In plaats van achterover hangen en consumeren, zijn ze nu veel meer actief betrokken bij de les. Het zorgen voor die pakkende start en een intro dat écht aansluit bij wat volgt, helpt daar echt bij.’