TB 939

Doordacht Passend Lesmodel (DPL)

Wil jij ook de effectiviteit van je lessen vergroten en de betrokkenheid van je leerlingen versterken? Het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) richt zich volledig op het verbeteren van leerresultaten en op gestructureerde, betekenisvolle lessen. Dit geïntegreerde lesmodel is voor iedere leerling, voor ieder niveau.

Wat is het Doordacht Passend Lesmodel?
DPL is een bewezen aanpak waarin effectiviteit centraal staat. Het model is gebaseerd op de vijf meest succesvolle onderwijsinterventies volgens professor John Hattie, gecombineerd met praktische technieken van Teach Like a Champion en didactische principes uit de neuropsychologie met Breinkracht. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen, die de leerlingen actief betrekken bij hun leerproces. Deze combinatie zorgt ervoor dat je leerlingen niet alleen beter leren, maar ook met meer plezier betrokken zijn bij de les.

DPL: vier fasen
Het DPL bestaat uit vier duidelijke fasen, waarin de rol van de docent telkens verandert om optimaal in te spelen op de behoeften van de leerlingen. Elke fase maakt gebruik van bewezen technieken, die je als docent direct kunt toepassen om de effectiviteit van je les te vergroten.

Download de poster 'Vier lesfasen DPL'

Wat zijn de voordelen van DPL?

check

hoge effectiviteit door gebruik bewezen technieken zoals Teach Like a Champion en breinsleutels

check

betrokken leerlingen die actiever deelnemen aan hun leerproces

check

differentiatie die alle leerlingen ondersteunt, van sterk tot zwak

check

veilige leeromgeving voor ontwikkeling en plezier in leren

check

versterking van didactische en pedagogische vaardigheden voor betere leskwaliteit

check

flexibel inzetbaar in verschillende vakgebieden

Versterk je pedagogische en didactische vaardigheden met DPL
DPL ondersteunt de ontwikkeling van je pedagogische en didactische vaardigheden. Het helpt je effectief les te geven, terwijl je leerlingen op hun eigen tempo en niveau uitdaagt. DPL zorgt voor een veilige leeromgeving en verhoogt de betrokkenheid van alle leerlingen. Wil je meer weten over de aanpak?

'Zowel de leerlingen als de docenten ervaren houvast en structuur. Directe instructie werkt écht bij onze leerlingen'

Shovenar Garabitian, teamleider Johan de Witt Scholengroep, locatie vmbo

CED Groep logo

Meer weten over DPL?

Teamleider Rob Glandorf gaat graag met je in gesprek.

x