LANDJE 5 OTTERS 049

Aanvankelijk lezen

  • Wat zijn de nieuwste didactische inzichten rondom aanvankelijk lezen?
  • Hoe verbeter ik mijn aanvankelijk technisch leesonderwijs?

Een vliegende leesstart

Je huidige methode voor aanvankelijk technisch lezen biedt ongetwijfeld een schat aan lessen en aanwijzingen die nuttig zijn om het leesonderwijs in groep 3 vorm te geven. Toch bereiken te veel leerlingen aan het einde van groep 3 (of in speciaal basisonderwijs aan het eind van groep 4) niet het AVI E3-niveau. Een soepele doorgaande lijn begint met een stevig gelegde basis in groep 1 en 2. Verder is de invloed van de leerkracht van onschatbare waarde voor een vliegende start met lezen in groep 3.

’Goed aanvankelijk leesonderwijs vraagt om gedegen kennis: van het leesproces, van effectieve didactiek én van mogelijke knelpunten.’

Succesfactoren voor aanvankelijk lezen

Naast effectieve lessen met passende instructies is ook de leestijd een kritische succesfactor. Dat betekent leeskilometers maken, zodat je leerlingen uitgebreid kunnen herhalen en toepassen wat ze hebben geleerd. Motivatie en plezier zorgen ervoor dat leren beter lukt. Daarom heb je als leerkracht een flinke hoeveelheid gevarieerde, activerende werkvormen in je achterzak nodig. Heb je de risicolezers en de betere lezers goed in beeld, en een passend gedifferentieerd aanbod voor ieder kind? We helpen je graag met het ontwikkelen van alle actuele kennis en praktische (instructie)vaardigheden die je nodig hebt.

Logo in rondje

Meer weten?

Wil je je aanvankelijk technisch leesonderwijs naar een hoger plan tillen? Neem contact op met Carla van Doornen

x