TB 238

Leesbeleid

  • Wil je de resultaten op het gebied van lezen verbeteren?
  • Wil je vragen van je bestuur en/of inspectie onderbouwd kunnen beantwoorden?
  • Wil je een leesbeleid voor de hele school formuleren en implementeren?

Hoe gaat het in zijn werk als je aan de slag wilt met je leesonderwijs? Alles start met het in beeld brengen van de prestaties van je leerlingen op (begrijpend) lezen en woordenschat. Dit doe je met methode-onafhankelijke toetsen. We helpen je met het analyseren en interpreteren van de data. Zo komen we tot een concrete én de beste aanpak voor je leerlingen. Dit alles kunnen we uitwerken in een leesbeleidsplan voor de school. We kunnen bijvoorbeeld de sectie Nederlands ondersteunen bij het formuleren van een doordachte aanpak voor lezen, schrijven en woordenschat.

Effectief leesonderwijs

Wil je je leesonderwijs naar een hoger niveau tillen? We helpen je graag op weg met een maattraject. Laat je vast inspireren door deze gratis download:

→Vijf pijlers voor lezen met effect
Een evidence-based leesaanpak voor het voortgezet onderwijs.

"Waar leesplezier hét doel is voor de leerlingen, is het doel voor de docenten om veel meer taal te gaan integreren in de zaakvakken."

Fictielezen

Je wilt bij je leerlingen hun leesmotivatie en het leesplezier steeds verder aanwakkeren, om uiteindelijk de broodnodige leesvaardigheid te laten groeien. Maar hoe doe je dat? Hoe gebruik je fictie effectief in je lessen? Gelukkig zijn er krachtige interventies om in te zetten. In deze gratis download vind je deze interventies, samen met handige technieken en onmisbare tips voor fictielezen in je klas.

→ Fictielezen in het voortgezet onderwijs

Logo in rondje

Meer weten?

Wil je ook werken aan je leesbeleid? Neem contact op met Karin Snoodijk.

x