De overgang van 1 naar 2 naar 3 (po)

BB 237

De tijd dat kleuters in groep 1 en 2 doorbrengen kan sterk verschillen. Kleuters die in mei jarig zijn, zitten doorgaans twee jaar in groep 1/2. Najaarskinderen zitten bijna drie jaar óf slechts anderhalf jaar in de kleutergroep. Een immens verschil, met gevolgen voor de verdere schoolloopbaan. Wanneer kies je voor verkorting of verlenging? Hoe zorg je voor een doorgaande lijn?

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right

De tijd dat kleuters in groep 1 en 2 doorbrengen kan sterk verschillen. Kleuters die in mei jarig zijn, zitten doorgaans twee jaar in groep 1/2. Najaarskinderen zitten bijna drie jaar óf slechts anderhalf jaar in de kleutergroep. Een immens verschil, met gevolgen voor de verdere schoolloopbaan. Wanneer kies je voor verkorting of verlenging? Hoe zorg je voor een doorgaande lijn?

Het uitgangspunt van de Inspectie is dat kinderen het primair onderwijs in acht jaar doorlopen. In deze periode mag het ontwikkelingsproces en het welbevinden van kinderen niet verstoord worden. Verlenging van de kleuterbouw mag dus geen zittenblijven inhouden, maar moet een voortgang zijn van wat een kind al kan. De voortgang in ontwikkeling is bepalend, niet de kalenderleeftijd. In de cursus leer je zorgen voor de ononderbroken ontwikkeling waar de kinderen recht op hebben.

Inhoud

  • het belang van preventief handelen, vroegtijdige signalering en interventies op leerbehoeftes van jonge kinderen
  • praktijkvoorbeelden van protocollen (raamwerk)
  • de invloed van de overgang van groep 1 naar 2 op de latere overgang van 2 naar 3
  • criteria voor de afweging verlengen of verkorten van de kleuterperiode
  • inzetten van de voorschotbenadering en overig passend aanbod
  • risicosignalen rekenen en lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding
  • signaleringstoetsen, zoals de toets risicokleuters uit het (landelijke) protocol dyslexie
  • overleg met ouders en verantwoordelijkheden op schoolniveau
  • aanbod voor najaarskleuters bij verlenging en verkorting van de kleuterperiode
  • consequenties van differentiatie in groep 3: de doorgaande lijn met de voorschotbenadering in groep 3

‘Ik heb inzicht gekregen in het belang van een goed protocol.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt samen met je collega’s een doordacht protocol opstellen voor de overgang 1, 2 en 3, inclusief handelwijze bij najaarskinderen.
  • Je hebt zicht op de preventiemaatregelen om kinderen een doorgaande lijn aan te bieden.

Blended

De cursus is blended: online lessen gecombineerd met fysieke bijeenkomsten. De online mogelijkheden zijn geïntegreerd in de cursus, waarbij onze visie op online leren leidend is. Hierdoor hebben de online middelen echt een toegevoegde waarde en verhoogt het leerrendement van de cursus. Lees meer.

Teamtraining

Is de cursus De overgang van 1 naar 2 naar 3 iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

P1007/S5310

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
x