De overgang van 1 naar 2 naar 3

BB 237

De tijd dat kleuters in groep 1 en 2 doorbrengen kan sterk verschillen. Kleuters die in mei jarig zijn, zitten doorgaans twee jaar in groep 1/2. Kinderen die in het najaar jarig zijn (najaarskinderen) kunnen ofwel bijna drie jaar ofwel slechts anderhalf jaar in de kleutergroep zitten. Een immens verschil met gevolgen voor de verdere schoolloopbaan.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

De tijd dat kleuters in groep 1 en 2 doorbrengen kan sterk verschillen. Kleuters die in mei jarig zijn, zitten doorgaans twee jaar in groep 1/2. Kinderen die in het najaar jarig zijn (najaarskinderen) kunnen ofwel bijna drie jaar ofwel slechts anderhalf jaar in de kleutergroep zitten. Een immens verschil met gevolgen voor de verdere schoolloopbaan.

De Inspectie geeft aan dat kinderen het primair onderwijs in beginsel in acht jaar doorlopen. In deze periode mag het ontwikkelingsproces en het welbevinden van kinderen niet verstoord worden. Verlenging van de kleuterbouw mag dus geen zittenblijven inhouden, maar moet een voortgang zijn van wat een kind al kan. De keuze voor verkorting of verlenging heeft vooral te maken met het wel of niet bevorderen van de doorgaande ontwikkeling van kinderen. De voortgang in ontwikkeling is bepalend, niet de kalenderleeftijd. Het kind moet de kans krijgen om te starten met het leerproces.

Inhoud

  • het belang van preventief handelen, vroegtijdige signalering en interventies op leerbehoeftes van jonge kinderen
  • praktijkvoorbeelden van protocollen (raamwerk)
  • de invloed van de overgang van groep 1 naar 2 op de latere overgang van 2 naar 3
  • criteria voor de afweging verlengen of verkorten van de kleuterperiode
  • verlenging van de kleuterbouw mag geen zittenblijven inhouden, maar een voortgang van wat een kind al kan: inzetten van de voorschotbenadering en overig passend aanbod
  • risicosignalen rekenen en lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding
  • signaleringstoetsen zoals de toets risicokleuters uit het nieuwe (landelijke) protocol dyslexie
  • overleg met ouders en verantwoordelijkheden op schoolniveau
  • aanbod voor najaarskleuters bij verlenging en verkorting van de kleuterperiode
  • consequenties van differentiatie in groep 3: de doorgaande lijn met de voorschotbenadering in groep 3

‘Ik heb inzicht gekregen in het belang van een goed protocol.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je kunt, samen met je collega’s, een doordacht protocol opstellen voor de overgang 1, 2 en 3 (inclusief handelwijze bij najaarskinderen).
  • Je hebt zicht op de preventiemaatregelen om kinderen een doorgaande lijn aan te bieden.

P1007/S5310