Opbrengstgericht spelen in het zml

IKCA DANS 391

Hoe kan ik spel goed inzetten om de taal- en rekendoelen te halen? Sluit ik wel aan? Overvraag ik mijn leerlingen niet? Dat zijn de spanningsvelden waar zml-leerkrachten en -onderwijsassistenten mee binnenkomen. Na drie bijeenkomsten weet je alles over spelontwikkeling en geef je betekenisvol onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld. Bruisend van inspiratie kun je meteen aan de slag.

  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    810,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • do 6 feb 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • do 13 mrt 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • do 10 apr 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
  • icon trainer

    Kitty Arnoldus

  • Rapportcijfer 8
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    20 SBU

  • icon info

    8 - 18

  • icon price

    810,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • do 6 feb 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • do 13 mrt 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
    • do 10 apr 2025

      (18:30 - 21:30)
      Utrecht
  • icon trainer

    Kitty Arnoldus

  • Rapportcijfer 8

Hoe kan ik spel goed inzetten om de taal- en rekendoelen te halen? Sluit ik wel aan? Overvraag ik mijn leerlingen niet? Dat zijn de spanningsvelden waar zml-leerkrachten en -onderwijsassistenten mee binnenkomen. Na drie bijeenkomsten weet je alles over spelontwikkeling en geef je betekenisvol onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld. Bruisend van inspiratie kun je meteen aan de slag.

In deze verdiepende cursus staat de zml-leerling helemaal centraal. Je verdiept je kennis en vaardigheden rondom spel en spelend leren, die je in alle groepen van het so zml kunt gebruiken. Ook nemen we de regeldruk rond het registreren en doelgericht plannen onder de loep. In het zml-onderwijs oefen je spelenderwijs met de aangeboden stof om er meer betekenis aan te geven en de koppeling naar de praktijk te kunnen maken. Leerlijnen en SLO-doelen geven houvast, maar je kunt ze niet op vaste volgorde doorwerken. Hoe pak je het dan aan?

Bijeenkomst 1
Jullie duiken in vragen als: hoe ziet de reguliere spelontwikkeling eruit? En hoe is die anders dan die van een zml-leerling? Waar zitten jouw leerlingen op de spellijn? Als je spel wilt inzetten om aan de taal- en rekendoelen te werken, dan is deze kennis heel belangrijk. Je gaat naar huis met een inspirerende opdracht, waar de trainer nu al naar uitkijkt: ‘Ik word zo blij van al die creatieve ideeën waar cursisten mee komen.’

Bijeenkomst 2
De spelhoeken staan centraal. Hoe richt je ze zo uitnodigend in dat kinderen gaan spelen? Hoe geef je vervolgens spelbegeleiding? Ook nu ga je vol inspiratie naar huis, met een praktijkopdracht in je achterzak.

Bijeenkomst 3
In deze bijeenkomst komt alles bij elkaar. De leerlijnen, de spelwereld. Nu weet je hoe je betekenisvol onderwijs geeft, dat aansluit bij de belevingswereld van al je leerlingen.

‘Was m'n school nu maar open, dan zou ik er zo naar toe willen om meteen te gaan toepassen wat ik vanavond heb geleerd.’

Reactie cursist

Inhoud

Wat aan bod komt:

  • inleiding op spel en leren
  • de regeldrukagenda in de praktijk
  • spelend leren met oog voor opbrengsten
  • spelontwikkeling, kenmerken spel, soorten spel
  • inzet van vrij spelen
  • opbrengstgericht werken in 4D en de relatie met spelend leren
  • observeren van verschillen in spelontwikkeling
  • opbrengstgericht werken: efficiënt inrichten cyclisch model 4D
  • handzame themaplanningen en doelenoverzichten

De trainer vertelt
‘Het is zo leuk hoe enthousiast deelnemers altijd zijn. Ze denken meteen praktisch: hoe ga ik mijn collega's hierin meenemen? In deze cursus is veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Verder krijg je tips voor het plannen en registreren van aanbod. Aan het einde van de cursus kun je een rijke speelleeromgeving scheppen, spelsituaties mogelijk maken en nieuwe inhouden aanreiken. Je sluit af met een presentatie over spelsituaties in je eigen groep en jouw plannen.’

Resultaat

  • Je erkent de noodzaak van spelen, je weet hoe en waar je meer spel in de verschillende klassen kunt realiseren.
  • Je beschikt over recente (wetenschappelijke) inzichten over spel.
  • Je kent de 4D-cyclus.
  • Je kent de noodzaak van het meespelen met kinderen en kan een overwogen keuze maken in het begeleiden van spelsituaties.
  • Je weet het belang van spel, de mogelijke begeleidingsvormen, het verloop van de spelontwikkeling, stimulerende interventies en kunnen deze inzetten.
  • Je kan de leerdoelen omzetten naar diverse speelwerkactiviteiten.
  • Je leert om diverse activiteiten van spel in te zetten tijdens het werken aan doelen.
  • Je kan spel inzetten om de cognitieve doelen betekenis te geven.
  • Je kan prikkelende en uitdagende vormen van begeleid spel aanbieden
  • Je kan de fase van het spel van het kind herkennen en hierop aansluiten voor de verdere ontwikkeling van het kind.
  • Je kunt het spelgedrag van leerlingen monitoren en weet welk waarneembaar gedrag bij iedere fase van het spel hoort.
  • Je weet hoe een ondersteunende en uitdagende omgeving eruitziet voor de ontwikkeling van de kinderen.

Extra informatie

Als je deze cursus op maat voor je bestuur of school inkoopt, kunnen we ook klassenbezoeken opnemen. De feedback op vaardigheden versterkt de leeropbrengst voor deelnemers.

Primair onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Schrijf je dan in voor Opbrengstgericht spelen in de onderbouw (po).

Teamtraining

Is de cursus Opbrengstgericht spelen in het zml iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onderin deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

S0201/S3217

  • Rapportcijfer 8
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      3 bijeenkomsten

    • icon sbu

      20 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      810,00

    • icon place

      Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • do 6 feb 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
      • do 13 mrt 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
      • do 10 apr 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
    • icon trainer

      Kitty Arnoldus

    • Rapportcijfer 8
    • icon voor wie geschikt

      Leerkrachten

    • icon duration

      3 bijeenkomsten

    • icon sbu

      20 SBU

    • icon info

      8 - 18

    • icon price

      810,00

    • icon place

      Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

      • icon calendar
        Bijeenkomsten:
      • do 6 feb 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
      • do 13 mrt 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
      • do 10 apr 2025

        (18:30 - 21:30)
        Utrecht
    • icon trainer

      Kitty Arnoldus

    • Rapportcijfer 8
    x