Inhoud
Dag 1: Data en Duiden
Wat is het effect van mijn onderwijs op de ontwikkeling en leerresultaten van mijn leerlingen?
- Hoe formuleer je een schoolstandaard?
- Hoe verzamel en analyseer ik data over de leerresultaten?
- Hoe vergelijk ik mijn data met mijn ambitie en met de landelijke standaarden/referentieniveaus?
- Hoe analyseer ik leerresultaten op beïnvloedbare kenmerken?
- Hoe laat ik alle elementen van het onderwijsleerproces die bijdragen aan het verhogen van opbrengsten systematisch aan de orde komen?
- Hoe organiseer ik een gedifferentieerd aanbod in verschillende arrangementen die tegemoet komen aan de schoolstandaarden?
Dag 2 : Doelen en Doen. De Ondersteuning
Wat is de kwaliteit van de kwaliteitsborging en de ondersteuningsstructuur op school?
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteit van de huidige basis- en extra ondersteuning?
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteitsborging?
- Haal ik met de huidige kwaliteit van mijn ondersteuningsstructuur de doelen die ik wil bereiken?
- Is de borging van de kwaliteit op planmatige wijze weggezet?
- Hoe stel ik een kwaliteitszorgkalender en kwaliteitsborgingskalender op om planmatig te werken?
- Hoe stel ik een zorgondersteuningsprofiel (op één A4) op vanuit kwaliteitszorg?
- Hoe verwerk ik dit alles in mijn schoolplan?
Dag 3: Data–Duiden-Doelen-Doen. De leraar centraal
Wat is het effect van mijn verbeterplannen op de professionaliteit van mijn leraren?
- Hoe stel ik een standaard voor leerkrachtgedrag?
- Hoe leg ik de relatie tussen deze standaard en het nieuwe inspectiekader?
- Hoe verzamel ik systematisch data over competenties van de leraren?
- Het analyseren van de data over de vaardigheden van leraren.
- Wat betekenen veel voorkomende onderwijsbehoeften voor het leerkrachtgedrag?
- Hoe stel ik teamdoelen en een professionaliseringaanbod vast in een gedifferentieerd teamplan?
- Hoe wordt dit ingebed in de gesprekscyclus?
Dag 4: De professionele cultuur
Wat is kwaliteit van je professionele leergemeenschap?
- Hoe verzamel ik data over de kwaliteit van mijn (leer)cultuur?
- Hoe analyseer ik deze data op competenties als samenwerken en feedback geven?
- Hoe worden mijn medewerkers cultuurdragers vanuit een gezamenlijke visie op leren, onderwijzen en de onderwijscontext?
- Hoe stimuleer ik vanuit mijn onderwijskundig leiderschap de onderzoekende houding in de school, waarin reflectie vanzelfsprekend is?
- Hoe formuleer ik hypotheses als basis voor onderzoek in de school en hoe toetsen we die aan de werkelijkheid?
- Hoe maak ik een ambitieus maar realistisch meerjarenplan om de gewenste cultuur te realiseren?
- Opstellen van een verbeterplan Op weg naar een professionele
leergemeenschap.