Zwakke rekenaars (po)

BB 547

Je wilt natuurlijk al je leerlingen helpen en ondersteunen op een manier die past bij hun rekenvaardigheid. Elke school heeft een aantal leerlingen met hardnekkige rekenproblemen. Ze hebben specifieke onderwijsbehoeften die qua instructie, feedback en verwerkingsmateriaal verder gaan dan een 1 ster-taak. Haal je wel alles uit deze leerlingen, of zit je met je handen in het haar?

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right

Je wilt natuurlijk al je leerlingen helpen en ondersteunen op een manier die past bij hun rekenvaardigheid. Elke school heeft een aantal leerlingen met hardnekkige rekenproblemen. Ze hebben specifieke onderwijsbehoeften die qua instructie, feedback en verwerkingsmateriaal verder gaan dan een 1 ster-taak. Haal je wel alles uit deze leerlingen, of zit je met je handen in het haar?

Je doet van alles om ook de zwakke rekenaars goed te begeleiden. Bekruipt je soms het onbehagelijke gevoel dat het beter kan maar dat je niet weet hoe? Na deze cursus hoef je daar niet meer over te twijfelen. Je leert hoe je op de bewezen beste manier je rekenonderwijs afstemt op de onderwijsbehoeften van je leerlingen. Ook is er aandacht voor de doorgaande lijn in de school. Natuurlijk ga je ook oefenen in de praktijk: je gaat naar huis met een volledig hulpplan voor één of maximaal drie leerlingen.

Inhoud

We gebruiken het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) als leidraad. Wat komt aan bod?

  • huidige theorieën over dyscalculie en ernstige rekenproblemen
  • definiëren en afbakenen van ernstige rekenproblemen en dyscalculie
  • samenhang tussen dyscalculie en sociaal-emotionele problemen
  • kind-kenmerken van zwakke rekenaars
  • signaleren en diagnosticeren van rekenproblemen
  • remediëren van rekenproblemen

Bijeenkomst 1
In deze eerste bijeenkomst besteden we aandacht aan het eindproduct dat je gaat maken: een hulpplan voor één of maximaal drie leerlingen voor de periode van zes weken. Om dit hulpplan te kunnen maken, heb je kennis nodig van opbrengstgericht werken in 4D (OGW4D). Verder gaan we in op de vraag: wat wordt er van jou verwacht aan begeleiding aan zwakke rekenaars? En wat is eigenlijk goed rekenonderwijs?

Bijeenkomst 2
Vandaag staat de zwakke leerling die je in de klas kunt begeleiden centraal. Ook gaan we verder met de volgende fase van het hulpplan.

Bijeenkomst 3
Er zijn ook leerlingen die begeleiding buiten de klas nodig hebben, zoals leerlingen met dyscalculie. Je bent nu zo ver dat je je hulpplan kunt afmaken.

Zeer praktische cursus waar je meteen wat aan hebt. Je kunt al heel snel de kwaliteit van het rekenonderwijs verbeteren.

Reactie cursist

Resultaat

  • Je hebt kennis van aspecten van effectief rekenonderwijs.
  • Je kunt signaleren en diagnosticeren met (niet-)methodegebonden instrumenten en technieken.
  • Je kunt een diagnostisch rekengesprek voeren.
  • Je kunt aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen met ernstige rekenproblemen.
  • Je weet hoe je getalbegrip bij leerlingen kunt ontwikkelen.
  • Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de bovenbouw (stellen van haalbare en uitdagende doelen).
  • Je kunt differentiëren in de rekenles (uitbreiden instructietijd en leertijd).
  • Je kunt het handelingsmodel en het drieslagmodel inzetten ten behoeve van de begripsvorming.
  • Je weet hoe je leerlingen op een didactisch verantwoorde manier leert automatiseren en memoriseren.
  • Je hebt kennis over orthodidactische materialen en programma’s voor interventie.
  • Je kunt hulpmiddelen inzetten, zoals een tafelkaart en een rekenmachine.
  • Je hebt kennis en vaardigheden om binnen de eigen school een kader (protocol) te ontwikkelen voor de zorg voor leerlingen met ernstige rekenproblemen en/of dyscalculie.

Extra informatie

  • Deze cursus is geschikt en interessant voor leerkrachten en voor intern begeleiders.
  • Er wordt verwacht dat je voldoende kennis hebben van rekendidactiek, het reguliere curriculum en de daarbij behorende ontwikkelingslijnen.
  • Je rondt deze cursus af met een eindproduct: een hulpplan voor één of maximaal drie leerlingen voor de periode van zes weken. Zo spiegel je de opgedane kennis aan je eigen praktijk.
  • Je ontvangt een certificaat wanneer je aanwezig bent geweest tijdens de drie bijeenkomsten en je hulpplan als voldoende is beoordeeld.

Gebruikersvriendelijke online leeromgeving

In de cursus Zwakke rekenaars (po) combineren we de cursusbijeenkomsten met passende online lesactiviteiten. Hiervoor krijg je toegang tot Procademy, een handige en gebruikersvriendelijke online leeromgeving vol leermaterialen, om mee te werken wanneer het jóu uitkomt. Zo haal jij je leerdoelen op de meest effectieve manier. Wil je tussentijds een vraag stellen aan de trainer? Dan heb je altijd snel contact. Ontdek de voordelen van blended leren.

Teamtraining

Is de cursus Zwakke rekenaars iets waar je met het hele team mee aan de slag wil? Vanaf ongeveer 8 deelnemers kun je kiezen voor een teamtraining, die we geven op de locatie van jouw keuze. Klik onder in deze pagina op 'Ik wil een teamtraining voor mijn school' en laat je wensen weten. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Verdiepen

Wil je nog meer uit je rekenonderwijs halen? Kijk dan op:

P0604/S3082

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • Blended logo
  • Rapportcijfer 83
  • x