BB 045 UITSNEDE

Begrijpend luisteren

  • Waarom is begrijpend luisteren belangrijk voor begrijpend lezen?
  • Hoe creëer ik een doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen?

Doelgericht begrijpend luisteren

Ademloos hangen ze aan je lippen. Het is zo gezellig, lekker met z’n allen luisteren naar de meest magische, grappige en mooie verhalen. Wie kent hem niet, de kleine mol die wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft. Hoe haal je meer uit het voorlezen van deze publiekslieveling? Door het begrijpend luisteren doelgericht aan te pakken, leg je de basis voor begrijpend lezen. Hiermee creëer je een doorgaande lijn. ‘We gaan vandaag voorspellen. Ik kijk naar de voorkant. Ik zie een mol. Hij heeft een drol op zijn hoofd. Hij kijkt niet zo blij. Ik denk dat hij wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept.’ Ik zie, ik weet, dus ik denk dat...

Hardop denkend sta je model, bijvoorbeeld voor het leggen van verbanden en voorspellen.

Actief begrijpend luisteren

In de onderbouw leren de kinderen de subvaardigheden die ze ook gaan gebruiken bij begrijpend lezen. Met kleine didactische aanpassingen maak je een groot verschil tussen voorlezen en doelgericht werken aan begrijpend luisteren. Bedenk je van tevoren welk prentenboek je pakt en met welk doel? Wat zeg je tegen de kinderen? Er zijn allerlei manieren om de kinderen actiever te betrekken. Kinderen luisteren anders als je ze vertelt wat je verwacht en als ze weten waar ze straks over gaan praten. Hoe ondersteun jij de overgang van luisterplezier in de onderbouw naar leesplezier in de bovenbouw?

Logo in rondje

Wil je meer weten over de didactiek van begrijpend luisteren?

Onze adviseurs verzorgen graag bijeenkomsten over begrijpend luisteren.

Meer informatie
x