LANDJE DOCENTEN 259

Groepsplanloos werken

  • Hoe verlaag ik de registratiedruk, met behoud van kwaliteit?
  • Hoe stuur ik op kerndoelen en leerlijnen zonder groepsplan?

Werken zonder groepsplan

Leerkrachten besteden hun tijd liever aan onderwijs geven dan aan registratie. Zij ervaren werkdruk en groepsplannen worden gezien als tijdrovend. Steeds meer scholen laten de groepsplannen los en proberen het ‘groepsplanloos’. En dat kan prima. Je wilt natuurlijk wel planmatig en doelgericht (blijven) sturen op kerndoelen en leerlijnen.

‘Door de grip die het team ervaart op de registratiedruk, is er weer meer bevlogenheid te zien.’

De vorm staat vrij

Om doelen te kunnen halen, is wel een planning van het leerstofaanbod nodig. Er zijn nog meer zaken die je wilt vastleggen, om je kwaliteit te borgen. Denk aan het didactisch handelen, gebruik van lesmodellen, afspraken over werken aan eigenaarschap of differentiatie. Door opbrengstgericht te werken krijg je zicht op alle aspecten van het onderwijsproces en vooral ook op de samenhang ertussen. Welke vorm kiezen jullie? Hoe geef je hier leiding aan en hoe zorg je dat iedereen dezelfde taal spreekt?

BB 652 UITSNEDE

Primair Onderwijs

Verlaag jullie registratiedruk met behoud van kwaliteit.

Lees meer
BB 002

Speciaal Onderwijs

Wil je jullie registratiedruk verlagen met behoud van kwaliteit?

Lees meer