Organisatiebrede aanpak
Hoe kan ik OGW4D op bestuursniveau benutten, vroeg Elles zich af? ‘Ik heb veel aan de Masterclass gehad voor onze eigen kwaliteitscyclus. Zo hebben we bijvoorbeeld op basis van die inzichten de zelfevaluatiegesprekken aangescherpt.’
Ook de ondersteuningsteams
Comprix bestuurt 35 scholen en het samenwerkingsverband bestrijkt de hele provincie Friesland. Daarom heeft Comprix een eigen ondersteuningsteam opgericht. Omdat OGW4D op bijna iedere school leeft, was het een logische stap om het ondersteuningsteam mee te nemen in het gedachtegoed. Waar eerder nog werd gedacht dat handelingsgericht werken en opbrengstgericht werken tegengestelden waren, is inmiddels voor alle ondersteuners duidelijk dat beide benaderingen elkaar versterken. Edwin: ‘Het ondersteuningsteam heeft deels ook de OGW4D-scholing gevolgd en dat gaan we komend schooljaar verder uitbreiden. Het helpt om met dezelfde taal en uitgangspunten te werken als je praat over een kind.’
Geen keurslijf
Binnen Comprix is opbrengstgericht werken een manier van denken en werken, geen keurslijf,’ benadrukt Elles. ‘Elke school geeft er eigen accenten aan, maar de cyclische werkwijze en de gezamenlijke taal zijn herkenbaar. Op dit moment doen we ervaring op met meer gestandaardiseerde documenten. De scholen werken hiermee op een ontdekkende en lerende manier. Wat het nu al oplevert, is dat scholen veel vaker ontwikkelpunten kiezen die dicht bij het primaire proces liggen. Het gaat over onderwijs dat je echt kunt beïnvloeden. Geen wollige ambities als "alle kinderen tot bloei brengen," maar kijken wat er voor leerlingen concreet nodig is. Denk aan: beter leren analyseren, leskwaliteit verbeteren, of extra ondersteuning gerichter inzetten. Het slotoffensief voor alleen groep 8 hebben we losgelaten. Scholen werken vanaf de onderbouw planmatig aan het verkleinen van hiaten. Wie achterstanden signaleert onderneemt actie en iedereen doet mee.’
Samen leren en borgen
De kracht van de aanpak zit in de betrokkenheid op alle niveaus. Directeuren, ib’ers en teams ontwikkelen samen en er is ruimte om de scholing op maat in te zetten. Sommige scholen kiezen ervoor om een extra teamtraining te volgen, andere duo’s gaan liever zelfstandig aan de slag.
Om de werkwijze toekomstbestendig te maken, werkt Comprix aan een goede borging. Nieuwe directeuren en ib’ers volgen de scholing, opfrismomenten worden ingepland en OGW4D blijft onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Elles: ‘Cyclisch werken aan leerlingenzorg en aan kwaliteitsverbetering, daar gaat het om. Het is een mindset waar wij volledig achterstaan.’