Wat is LIST?
LIST is een project met uitgewerkte programma’s dat werkt vanuit het betrokkenheidsperspectief. In LIST is leesmotivatie geen doel op zich, maar een logisch gevolg van de opzet van de programma’s. De techniek van het (voorbereidend) lezen wordt steeds gekoppeld aan leesbeleving en kennis van de wereld. Schrijven en lezen zijn twee kanten van dezelfde medaille en door veel leeskilometers en aandacht voor vloeiend lezen komen kinderen makkelijk tot tekstbegrip.
In de programma’s, die gedetailleerd uitgewerkt zijn, wordt niet gewerkt met een dagelijkse handleiding en werkboekjes, maar met materialen uit de eigen bieb. Een kwalitatief goede schoolbieb is een prima uitgangspunt om met de LIST-programma’s te werken. Met LIST wordt groepsdoorbroken gewerkt, zodat kinderen passend onderwijs krijgen en niet onnodig blijven hangen.
Je kunt de LIST-programma’s schoolbreed oppakken of bijvoorbeeld starten met het LIST-programma vloeiend lezen in groep 4 t/m 8. LIST heeft de volgende programma’s uitgewerkt:
Uit een rijk prentenboek wordt een essentieel thema geïdentificeerd dat verder wordt uitgewerkt in negen niveaus. Aan de hand van gerelateerde themaboeken wordt vaak en herhaald voorgelezen, gewerkt aan creatief schrijven, letters en leeshandeling en een brede taalontwikkeling. Kinderen ontwikkelen een brede belangstelling voor boeken, nieuwsgierigheid naar de wondere wereld van geletterdheid en bereiden zich goed voor op het aanvankelijk lezen.
Het programma voor aanvankelijk lezen werkt met een blokkenmodel waarin de focus ligt op de elementen die essentieel zijn voor ontwikkeling van het leesproces. Dit is het enige programma waarbij ook een leesmethode wordt ingezet. De leerlijn en het leesmateriaal van de eigen methode vormen bronmateriaal. In zes blokken wordt gedetailleerd beschreven hoe dagelijks gewerkt wordt aan het bevorderen en automatiseren van de leeshandeling, leesbeleving en creatief schrijven. Het programma sluit goed aan op het kleuterprogramma en programma voor vloeiend lezen.
Het programma voor vloeiend lezen bestaat uit de onderdelen Hommelen en Stillezen. Bij beide onderdelen lezen de kinderen in een zelfgekozen boek. Tot E4-niveau doen de leerlingen dat hommelend, dat wil zeggen in duo’s en zachtjes hardop op instructieniveau. Daarna lezen de kinderen stil in een leeftijdsadequaat boek. De leerkracht modelt, verzorgt regelmatig minilessen en monitort leesgedrag en leesontwikkeling. Voor risicoleerlingen staat in alle programma’s ondersteuning beschreven.