Waarom een visie op het jonge kind?
Een duidelijke visie geeft richting aan:
- Waar staan jullie voor?
- Waar geloven jullie in?
- Waar willen jullie over drie jaar zijn?
Veel scholen hebben een schoolbrede visie, maar deze sluit niet altijd aan bij de onderwijspraktijk in groep 1 en 2 (en soms 3). Jonge kinderen leren anders dan oudere kinderen. Het is belangrijk om als team te weten hóe jonge kinderen leren en wat dit betekent voor jullie onderwijs. Een gerichte visie op het jonge kind biedt houvast en versterkt de kwaliteit van je onderwijs.
Hoe kunnen we je ondersteunen?
De CED-Groep helpt jullie bij het (her)formuleren van een visie op het jonge kind. Gespecialiseerde jonge kind-adviseurs begeleiden het team met behulp van het SLO-visiespel. Samen ontwikkelen jullie een visie op basis van negen pijlers. Een greep uit de pijlers: leerdoelen, spel- en leeractiviteiten, rol van de leerkracht, leeromgeving en evaluatie.
Na het formuleren van de visie gaan we samen aan de slag met de concretisering: wat betekent jullie visie in de praktijk? Denk aan de inrichting van het lokaal, het rooster en het inzetten van spel als leermiddel.