L 7122

Burgerschap in het po

  • Wat komt er kijken bij burgerschapsvorming in het primair onderwijs?
  • Hoe helpt Vreedzaam bij de burgerschapsvorming?

Burgerschapsvorming in het PO

Stel je voor dat leerlingen ervaren dat ze het verschil kunnen maken. Dat ze zich veilig voelen en zelf conflicten willen oplossen. Elkaar helpen. Hoe kunnen we onze jonge generatie zo opvoeden? Meer dan ooit zien we het grote belang van verbinding. Elke school besteedt al aandacht aan burgerschapsvorming. Tot nu toe kregen scholen veel ruimte om de burgerschapsvorming op hun eigen manier te doen. Dat zorgde voor behoorlijk grote onderlinge verschillen, ook qua effectiviteit. Daarom is er een nieuwe wet en krijgt de burgerschapsopdracht van scholen een meer verplichtend karakter. Hoe kun je in de dagelijkse praktijk doelgericht werken aan burgerschap in het primair onderwijs?

“Kinderen die de culturele, religieuze en etnische achtergrond van anderen op school leren te respecteren, zullen zich later als burgers ook zo naar anderen verhouden.”

- Janneke Oosterman, directeur cbs Tamarinde (Zaandam)

Vreedzaam voor burgerschapsonderwijs

Een gezamenlijke pedagogische visie, die moet leiden tot een gezamenlijke pedagogische aanpak door het hele onderwijsteam. Daar gaat het om bij Vreedzaam. Thema’s als sociale veiligheid, omgaan met (ongewenst) gedrag, conflictoplossing, ouderbetrokkenheid en de democratische samenleving komen aan de orde. Naast een serie lessen bestaat het programma uit een training voor leerkrachten, klassenbezoeken en coaching, opleiding van leerlingmediatoren en workshops voor ouders. De invoering van het programma wordt verzorgd door een gelicentieerde Vreedzaam-trainer die is opgeleid door de CED-Groep. Vreedzaam is door het NJI erkend als effectieve jeugdinterventie. Zijn jullie al voorbereid op de Wet Burgerschap? Doe de handige burgerschapsscan.

Een leerkracht van groep 7 vertelt
Jeroen van den Bos is leerkracht bij IKC Vlinderslag, een vreedzame school in Amersfoort. Voor een democratische opdracht nam Jeroen zijn leerlingen een dag mee naar Den Haag, waar ze onder meer een debat over onderwijs bijwoonden in de Tweede Kamer. In Madurodam creëerden ze een eigen democratische stad. Jeroen vertelt: ‘De groep bouwde een eigen stad met de naam Democracity. De leerlingen waren de gemeenteraad en overlegden met elkaar over het geld voor de gebouwen. Elke groep had een voorzitter, secretaris, partijleider en een partijlid. Samen gaven ze de stad vorm. Tijdens een speurtocht verdeelden ze de miljoenennota. Het was een topdag.’

L 7090

Primair onderwijs

Benieuwd naar de mogelijkheden van Vreedzaam?

Lees meer
x