TB 999 252 UITSNEDE

Burgerschap in het VO

  • Wat vraagt de nieuwe wet burgerschap van mij in het VO?
  • Hoe helpt ‘Democratie kun je leren’ mij bij het burgerschapsonderwijs?

Burgerschap in het VO

De bel gaat, het lesuur is om. Weg zijn ze weer. Misschien merkte je wel dat er van alles speelde in de groep. Er was onderling irritatie, je hebt al een tijd het idee dat er een leerling wordt buitengesloten en de ongezouten meningen waren niet van de lucht. Wat doe je met deze observaties, als leerlingen steeds zo kort bij je zijn en je zoveel te doen hebt? Ondertussen geeft het nieuwe wetsvoorstel voor burgerschapsonderwijs een duidelijke burgerschapsopdracht. Hoe organiseer je die burgerschapsvorming in het VO? Goed nieuws: het kan gelukkig wel.

“Docenten ervaren dat het rustiger is in de klassen. Er ontstond al snel een prettige sfeer. We merken veel dynamiek en acceptatie bij de leerlingen om elkaar te helpen.”

- Alex Liefhebber, adjunct-directeur Cburg College (Vreedzame School, Amsterdam)

De Vreedzame School voor burgerschapsvorming

De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma is doorontwikkeld en geschikt gemaakt voor het voortgezet onderwijs. Daar draagt het de naam ‘Democratie kun je leren’. Gelijkheid, groepsvorming, vrijheid van meningsuiting, solidariteit, het komt allemaal aan bod.

Democratie kun je leren

De klas en de school zijn de oefenplaats waar leerlingen ontdekken wat het betekent om een democratisch burger te zijn. De module ‘peer mediation’ creëert een groep leerlingen die actief medeleerlingen helpt bij het oplossen van conflicten. Peermediators kunnen opgeleid worden tot vertrouwensleerlingen. Die rol faciliteert dat problemen onder leeftijdsgenoten onderling goed worden opgelost. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van mogelijkheden voor actieve participatie. Hoe ziet de burgerschapsvorming op jouw school eruit?

TB 874 UITSNEDE

Meer weten?

Benieuwd wat De Vreedzame School voor jullie kan betekenen?

Lees meer
x