BB 530

Regels in de klas

  • Wil je graag een positieve gedragscultuur in je klas?
  • Hoe kom ik tot goede regels, waar de leerlingen zich ook aan houden?

Hoe duidelijk zijn jouw regels in de klas?

Je hebt het net gezegd en het nog eens herhaald. Ook hangt er een leuke poster over op de muur. Toch wordt er tijdens de les steeds gepraat. Hoe duidelijk je ook denkt te zijn: je ziet het in het gedrag van je leerlingen lang niet altijd terug dat ze de regels in de klas kennen. Stel jezelf de vraag: hoe concreet maak je duidelijk wat je bedoelt? Als je zegt ‘let op’, welk gedrag wil je dan precies zien? Hoe beter je leerlingen begrijpen wat je exact verwacht, hoe groter de kans dat ze zich aan je regels in de klas gaan houden.

'Ik val wel eens in andere groepen in. Ik gebruik daar dezelfde technieken. De kinderen weten dan precies waar ik het over heb.'

Margreet de Ligt, groep 7/8, De Ark, Rotterdam

Investeren in omgangsregels in de klas

Dat je leerlingen de omgangsregels in de klas die je verwacht begrijpen is stap één. Dan is het daarna zaak om ze praktisch onder de knie krijgen. Dit vraagt oefening. Hoe doe je dat? De technieken van Teach Like a Champion beschrijven dit helder. Bijvoorbeeld in techniek 47: ‘SARK/VLORK’. Dit zijn handige acroniemen voor concreet gedrag dat nodig is om op school goed te kunnen presteren. De O in VLORK staat voor ‘ogen op de spreker’. Als de termen eenmaal bekend en geoefend zijn, kun je je leerlingen simpel met één woord herinneren aan de omgangsregels in de klas.

IKCA dreumes 008

Het Jonge Kind

Hoe kan Teach Like a Champion je helpen bij de regels in de klas?

Lees meer
BB 689

Primair Onderwijs

Hoe kan Teach Like a Champion je helpen bij de regels in de klas?

Lees meer
BB 575

Speciaal Onderwijs

Hoe kan Teach Like a Champion je helpen bij de regels in de klas?

Lees meer
TB 874

Voortgezet Onderwijs

Hoe kan Teach Like a Champion je helpen bij de regels in de klas?

Lees meer
TB 249

MBO

Hoe kan Teach Like a Champion je helpen bij de regels in de klas?

Lees meer