Zwakke rekenaars (po)

BB 547

Elke school heeft een aantal leerlingen met hardnekkige rekenproblemen. Ze hebben specifieke onderwijsbehoeften die qua instructie, feedback en verwerkingsmateriaal verder gaan dan een 1 sterren taak.

Ik wil een teamtraining voor mijn school. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    15 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    685,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 8 dec. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 19 jan. 2021

      (14:00 - 17:00)
    • 9 feb. 2021

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw F. Pasma

  • Blended logo

Elke school heeft een aantal leerlingen met hardnekkige rekenproblemen. Ze hebben specifieke onderwijsbehoeften die qua instructie, feedback en verwerkingsmateriaal verder gaan dan een 1 sterren taak.

Deze cursus leert je om het rekenonderwijs af te stemmen op hun onderwijsbehoeften. Om hen goed te begeleiden zijn op schoolniveau duidelijke afspraken nodig. Deze cursus biedt hiervoor praktische handreikingen.
Het landelijk protocol Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie (ERWD) wordt gebruikt als een leidraad om deze leerlingen te begeleiden.

Inhoud

  • huidige theorieën over dyscalculie en ernstige rekenproblemen
  • definiëren en afbakenen van ernstige rekenproblemen en dyscalculie
  • samenhang tussen dyscalculie en sociaal-emotionele problemen
  • kind-kenmerken van zwakke rekenaars
  • signaleren en diagnosticeren van rekenproblemen
  • remediëren van rekenproblemen

‘Een zeer verrijkende cursus, ik heb veel kennis opgedaan.’

Reactie cursist

Resultaat

  • Je hebt kennis van aspecten van effectief rekenonderwijs.
  • Je kunt signaleren en diagnosticeren met (niet-)methodegebonden instrumenten en technieken.
  • Je kunt een diagnostisch rekengesprek voeren.
  • Je kunt aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen met ernstige rekenproblemen.
  • Je weet hoe je getalbegrip bij leerlingen kunt ontwikkelen.
  • Je kunt keuzes maken voor zwakke rekenaars in de bovenbouw (stellen van haalbare en uitdagende doelen).
  • Je kunt differentiëren in de rekenles (uitbreiden instructietijd en leertijd).
  • Je kunt het handelingsmodel en het drieslagmodel inzetten ten behoeve van de begripsvorming.
  • Je weet hoe je leerlingen op een didactisch verantwoorde manier leert automatiseren en memoriseren.
  • Je hebt kennis over orthodidactische materialen en programma’s voor interventie.
  • Je kunt hulpmiddelen inzetten, zoals een tafelkaart en een rekenmachine.
  • Je hebt kennis en vaardigheden om binnen de eigen school een kader (protocol) te ontwikkelen voor de zorg voor leerlingen met ernstige rekenproblemen en/of dyscalculie.

Extra informatie

  • Tijdens deze cursus heb je toegang tot onze nieuwe gebruikersvriendelijke online-leeromgeving. Lees meer.
  • Bij deze cursus horen ook huiswerkopdrachten. Deze zijn bedoeld om de opgedane kennis te spiegelen aan je eigen praktijk.
  • Van de deelnemers wordt verwacht dat ze voldoende kennis hebben van rekendidactiek, het reguliere curriculum en de daarbij behorende ontwikkelingslijnen.
  • Heb je ook sterke rekenaars in de groep? Volg dan ook de cursus Sterke rekenaars!

P0604/S3082

  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    3 bijeenkomsten

  • icon sbu

    15 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    685,00

  • icon place

    Kennedylaan 9 3533 KH Utrecht

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 8 dec. 2020

      (14:00 - 17:00)
    • 19 jan. 2021

      (14:00 - 17:00)
    • 9 feb. 2021

      (14:00 - 17:00)
  • icon trainer

    Mevrouw F. Pasma

  • Blended logo
aanvraagTeamtraining contactcursussen1 contactcursussen1