Wat is passend gedrag op een bepaalde leeftijd? En hoe weet je wat je van leerlingen mag verwachten? Niet alleen bij vakken als rekenen en taal is het belangrijk doelen te stellen. Ook sociaal gedrag en leerhouding vragen om doelgericht onderwijs. Daarvoor zijn leerlijnen onmisbaar: ze helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, werkhouding en zelfstandigheid — afgestemd op het niveau van de leerling.
Wat zijn de leerlijnen Leren leren en Sociaal gedrag?
De CED-Groep ontwikkelde deze leerlijnen voor het (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs. Ze zijn gebaseerd op de kerndoelen en onderwijsdoelen van SLO en geven structuur aan het aanleren van gedrag en leervaardigheden.
- Gericht op gedragsontwikkeling (leergebiedoverstijgend)
- Flexibel inzetbaar: pas ze aan op je schoolvisie
- Geschikt voor zml-, go-, vgo- en emb-onderwijs
- Ondersteunend, niet voorschrijvend
Kenmerken van de leerlijnen
- Logisch opgebouwd in concrete leerdoelen
- Observeerbaar leerlinggedrag staat centraal
- Inzicht in ontwikkelstappen van leerlingen
- Helpen bij planning, registratie én schoolbrede afstemming
Leerlijn: Leren leren
Een effectieve werkhouding is essentieel om zelfstandig en gemotiveerd te kunnen leren. Deze leerlijn helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vijf belangrijke vaardigheden:
- Taakaanpak
- Uitgestelde aandacht / hulp vragen
- Zelfstandig (door)werken
- Samenwerken
- Reflectie op werk
Deze vaardigheden stimuleren nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid.
Leerlijn: Sociaal gedrag
De school is een oefenplek voor sociaal gedrag. Met deze leerlijn werken leerlingen aan zelfbewustzijn en sociale interactie. De leerlijn bestaat uit zes categorieën:
- Jezelf presenteren
- Een keuze maken
- Opkomen voor jezelf
- Ervaringen delen
- Aardig doen
- Omgaan met ruzie
Hiermee bouw je gericht aan zelfvertrouwen, respectvolle communicatie en samenwerking.