Istock 1160926464

Resultaatgericht werken aan gedrag gespecialiseerd onderwijs

  • Hoe ga ik om met een uitdagende groep? 
  • Hoe zorg ik dat ieder kind met een fijn gevoel naar school gaat? 
Download inkijkboek

In de klas kan storend gedrag een grote uitdaging vormen. Leerlingen die moeite hebben met uitgestelde aandacht, pestsituaties of onrustig gedrag: het maakt het lesgeven soms lastig. Dit roept de vraag op: hoe zorg je voor een veilige en positieve leeromgeving waarin samenwerking en samen leren centraal staan? 

 

Gedrag is een vak 

Essentieel voor een veilige leeromgeving, zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften: duidelijke gedragsverwachtingen. Veiligheid gaat niet alleen om fysieke, maar ook om sociale veiligheid. In de klas én daarbuiten. Als iedereen gewenst gedrag laat zien, voelen leerlingen zich prettiger en veiliger. En dat vergroot hun welbevinden en leervermogen. Gedrag kun je, net als taal of rekenen, doelgericht aanleren. Door gedrag planmatig en preventief aan te pakken, maak je van gedrag een vak.  

Gedrag is een vak signaal perspectief

Download inkijkboek

Benieuwd hoe jij gedrag doelgericht kunt aanpakken? Lees alvast een deel van de uitgave.
Start met lezen

Resultaatgericht werken voor go-onderwijs 

Goed functioneren in de klas en op school begint met goed schoolgedrag. Door hier planmatig aan te werken, help je leerlingen zich sociaal en zelfstandig te ontwikkelen. De leerlijnen Leren leren en Sociaal gedrag vormen de basis. Deze leergebiedoverstijgende leerlijnen bieden structuur bij het aanleren van gewenst gedrag. Gedrag wordt zo, net als rekenen of taal, een vak waarin leerlingen kunnen groeien. 

‘Er heerste duidelijk angst voor een toename van uitdagend gedrag. Maar niets was minder waar gelukkig. De duidelijke gedragsverwachtingen helpen heel goed.’

Maud van den Nieuwenhof, gedragswetenschapper De Sterrenkijker

Cyclisch, doelgericht en duurzaam 

Met het Opbrengstgericht werken in 4D-model (OGW4D) werken scholen cyclisch en doelgericht aan verbetering. De vier vaste stappen Data, Duiden, Doelen en Doen helpen om gedrag inzichtelijk te maken, gerichte doelen te stellen en effectief te handelen. De CED-Groep ondersteunt scholen hierbij. Samen ontwikkelen we een plan dat past bij de ambities en behoeften van jouw school. OGW4D gaat verder dan cijfers: het begint met hoge verwachtingen en duidelijke doelen op schoolniveau — en legt daarmee een stevige basis voor duurzame groei en succes. 

 

Ontdek de ervaringen van andere scholen 

Wil je weten hoe andere scholen resultaatgericht werken aan gedrag in de praktijk? In deze artikelen vind je waardevolle inzichten en praktijkervaringen. Laat je inspireren door hun aanpak, successen en de stappen die zij hebben gezet om hun onderwijs te verbeteren. 

 Sbo Sbo Zonnesteen: Herstelopdracht inspectie in één jaar van tafel

 De Sterrenkijker: Gedrag verwachten is gedrag terugzien 

 Sbo De Kristal: Gelijke kansen door ongelijke behandeling 

Waarom kiezen voor CED-Groep?

check

Gelijke kansen door ongelijke behandeling

check

Ruim vijfhonderd scholen gingen je voor

check

Doelgericht werken zit in ons DNA

check

Vermindering jaarlijks terugkerende administratieve taken

Kitty de Bruin 2

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe jullie met het hele team resultaatgericht kunnen werken aan gedrag? Neem hiervoor contact op met Kitty de Bruin.

x