Programma
Dag 1: Module Passend Onderwijs
Er is veel gaande op het gebied van Passend Onderwijs en de zorgcoördinator is de aangewezen persoon om hiervan zeer goed op de hoogte te zijn. Wat gaat komen en hoe kan dat binnen de eigen school worden uitgewerkt? Wat is de rol en positie van de zorgcoördinator in de ontwikkelingen van Passend Onderwijs op de eigen school?
- Overzicht van ontwikkelingen op het gebied van Passend Onderwijs
- De omslag in denken: van zorg naar ondersteuning en van probleem naar onderwijsbehoefte
- Veranderende relatie van de school met het samenwerkingsverband
- De positie van de zorgcoördinator binnen en buiten de school
- Het schoolondersteuningsprofiel en de inzet van middelen en expertise
- Ondersteuningsstructuren en -processen
- Visie op leerlingondersteuning
Dag 2: Module Profiel van de zorgcoördinator
Zorgcoördinatoren blijken een zeer verschillende taakinvulling te hebben. We kijken naar het profiel van de zorgcoördinator om aan de hand daarvan te onderzoeken wat de eigen positie is binnen de school. Wat moet de zorgcoördinator weten? Wat moet de zorgcoördinator kunnen? En waar liggen de uitvoerende taken?
- Het profiel van de zorgcoördinator
- Verantwoordelijkheden van de zorgcoördinator
- Persoonlijke competenties in relatie tot de functie als zorgcoördinator
- Taakstelling van een zorg- en adviesteam en de relatie met externe partners
- Basisafspraken in het kader van privacy
- Zorg dragen voor een effectieve overlegstructuur
- Hoe zorg je voor goed timemanagement?
Dag 3: Module En nu in de praktijk, hoe hou je het werkbaar?
We weten wat de verschillende landelijke ontwikkelingen, zoals Passend Onderwijs, voor invloed hebben op het functioneren van de zorgcoördinator en we hebben het profiel, de positionering en de taakstelling van de zorgcoördinator belicht. In deze module gaan we aan de slag met de praktijk. We gaan hierbij uit van handelingsgericht werken en vragen de deelnemers voorbeeld
situaties uit hun eigen werk mee te nemen. Deze linken we aan de visie van de school op zorg en ondersteuning.
- Uitgangspunten van handelingsgericht werken
- Werken vanuit onderwijsbehoeften van leerlingen
- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Het handelingsplan vs het groepsplan
- Handelingsgericht werken en leerling-besprekingen
- Intervisie & feedback
Dag 4: Module Het managen van de zorg
De primaire taak van de zorgcoördinator is het coordineren van de ondersteunignsprocessen in de school. Hoe kunnen we deze processen op elkaar afstemmen en eventueel bijsturen? En welke invloed heeft de zorgcoördinator op het zorgbeleid? We gaan aan de slag met het schoolondersteuningsprofiel en het zorgplan. Hoe maak je bindende afspraken? En wat te doen met weerstanden en tegengestelde belangen? Hierbij oefenen we met oplossingsgerichte gesprekstechnieken.
- Verandermanagement en planmatig werken bij veranderingen
- Samenwerken met het management
- Omgaan met weerstanden en tegengestelde belangen
- Oplossingsgericht werken
- De rol van de zorgcoördinator bij de ambities van de school
- Effectieve gesprekstechnieken