Doelgericht werken aan begrijpend luisteren voor 3-7 jarigen (po)

BB 038

Deze cursus omvat twee bijeenkomsten over het doelgericht stimuleren van begrijpend luisteren bij kinderen van 3-7 jaar. Op deze leeftijd is interactief voorlezen een krachtig middel voor taalstimulering en woordenschatuitbreiding.

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    2 bijeenkomsten

  • icon sbu

    10 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    390,00

  • icon place

    Lylantse Plein 1 2908 LH Capelle aan den IJssel

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 26 jan. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 mrt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
  • icon trainer

    Mevrouw I.D. Groenewegen-Hop

  • Opmaak 1 6

Deze cursus omvat twee bijeenkomsten over het doelgericht stimuleren van begrijpend luisteren bij kinderen van 3-7 jaar. Op deze leeftijd is interactief voorlezen een krachtig middel voor taalstimulering en woordenschatuitbreiding.

Begrijpend luisteren is een proces waarbij kinderen actief luisteren en meedenken over een voorgelezen verhaal of (informatieve) tekst. Kinderen geven hierbij betekenis aan een verhaal of tekst. Als je gericht start met begrijpend luisteren in de onderbouw, zal dit de opbrengsten van het begrijpend lezen ten goede komen. Het is dan ook onmisbaar binnen de doorgaande lijn.
In deze cursus leer je hoe je jonge kinderen op een doelgerichte betekenisvolle wijze kennis kunt laten maken met subvaardigheden (zoals verbanden leggen) de leesstrategieën en actief luisteren. Daarnaast krijg je handreikingen hoe je de overgang van luisterplezier in de onderbouw naar leesplezier en leesmotivatie in de bovenbouw kunt ondersteunen.

Inhoud

Bijeenkomst 1

In deze bijeenkomst komt de relatie tussen begrijpend lezen en luisteren aan de orde. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor begrijpend lezen door kinderen vertrouwd te maken met verschillende soorten teksten. Het doelgericht aanleren van subvaardigheden, zoals het leggen van verbanden tussen de tekst en de kennis van de wereld, en door het inzetten van strategieën zorgt ervoor dat leerlingen deze vaardigheden zelf gaan toepassen bij begrijpend lezen.
Een krachtig middel hiervoor is het werken met prentenboeken. Je maakt kennis met een voorleescyclus, waarbij verschillende strategieën op betekenisvolle wijze ingezet kunnen worden. In deze bijeenkomst is er ook aandacht voor de luisterhouding en de leerkrachtvaardigheid modelen, het hardop denken voordoen. Modelen draagt bij aan een beter tekstbegrip van leerlingen. Naast theorie wordt er praktisch geoefend met prentenboeken.

Bijeenkomst 2

Begrijpend luisteren en het leggen van verbanden, maar ook woordenschat zijn belangrijke voorspellers van de latere leesvaardigheid. Lezen of luisteren naar teksten of verhalen is een prima middel om woorden te leren. Woorden worden het beste geleerd in een betekenisvolle context. In prentenboeken is die context volop aanwezig. In deze bijeenkomst leer je hoe je het woordenschatonderwijs een impuls kunt geven m.b.v. een centraal prentenboek en doorlezen binnen een bepaald thema. Hierbij leggen we de klemtoon op het woorden leren m.b.v. boeken/begrijpend luisteren en de verschillende woordleerstrategieën om woorden uit te leggen. Je gaat actief aan de slag met een prentenboek naar keuze.

‘Zinvol, praktisch en goede voorloper op begrijpend lezen.’

Reactie cursist

Resultaat na de cursus

  • Je bent op de hoogte van de doorgaande lijn begrijpend luisteren/lezen.
  • Je bent bekend met de leesstrategieën die van belang zijn bij het begrijpend luisteren.
  • Je weet hoe je de leesstrategieën vorm en inhoud kunt geven op betekenisvolle wijze.
  • Je bent bekend met het didactisch principe ‘modelen’.
  • Je kunt o.a. de leesstrategieën voorspellen en samenvatten toepassen.
  • Je hebt zicht op woorden leren bij boeken / begrijpend luisteren.
  • Je bent bekend met strategieën om woorden te kiezen en woorden uit te leggen.
  • Je kunt de woordenschataanpak toepassen op een prentenboek.

Extra informatie

  • Tussen de twee bijeenkomsten voer je in je eigen werksetting een huiswerkopdracht uit; het is dus belangrijk dat je die hebt.
  • Je kunt je onderwijs nog verder verbeteren door begeleiding/coaching op de werkvloer. In overleg met cursusleider kan hiervoor een aparte offerte worden aangevraagd. Extra verdiepende bijeenkomsten in relatie tot begrijpend luisteren op locatie zijn ook mogelijk.
  • De cursus is voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten, taalcoördinatoren en logopedisten die werken met jonge kinderen van 3 – 7 jaar.

P1018/P0406/K0404/S1539/S1540

Ik wil een training voor mijn team. icon-arrow-right
  • icon voor wie geschikt

    Leerkrachten

  • icon duration

    2 bijeenkomsten

  • icon sbu

    10 SBU

  • icon info

    6 - 16

  • icon price

    390,00

  • icon place

    Lylantse Plein 1 2908 LH Capelle aan den IJssel

    • icon calendar
      Bijeenkomsten:
    • 26 jan. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
    • 9 mrt. 2022

      (14:00 - 17:00)
      Capelle aan den IJssel
  • icon trainer

    Mevrouw I.D. Groenewegen-Hop

  • Opmaak 1 6
x